Cand trebuie sa schimbam elicea?

Elicea este poate cea mai importanta parte a motorului si din pacate este si piesa cea mai predispusa la distrugere.

Chiar si in cele mai bune conditii de navigare elicea este supusa riscului constant de a intra in contact cu nisip, resturi de plante, pietre sau alte obstacole subacvatice. Din pacate chiar si micile semne de uzura pot afecta grav performanta motorului, efectele fiind asemanatoare cu cele observate atunci cand conducem o masina cu cauciucurile foarte uzate sau insuficient umflate: o scaderea manevrabilitatii, consum mai mare de combustibil si o calatorie mai putin confortabila. Riscurile sunt insa mult mai mari, o elice deteriorata poate distruge permanent si alte piese a cizmei!

spline

Elicea poate fi considerata deci o piesa consumabila, o piesa ce daca nu este schimbata la timp poate deteriora grav motorul. Majoritatea elicelor moderne au un sistem de protectie a axului ce are rolul de a proteja motorul in cazul nefericit al unui impact, insa acest sistem nu este  eficient daca elicea avariata produce vibratii excesive intr-un ritm constant.
Dupa cateva iesiri cu elicea avariata vibratile excesive incep sa afecteze semeringurile de pe axul elicei iar apoi pinioanele, piese scumpe si greu de gasit, mai ales cand vorbim despre motoarele in 2 timpi.

Cand trebuie sa schimbam elicea?

Este foarte important sa inspectati periodic elicea, verificati daca varful palelor este avariat, daca exista un joc pe ax si daca sunt prezente zgarieturi adanci sau daca palele si-au modificat forma.

elice-inox

Un mod foarte bun de a verifica daca elicea prezinta zgarieturi demne de luat in seama este prin frecarea suprafetei elicei cu o bucata de vata,  observati daca si unde se agata vata si pregatiti-va moral pentru a achizitiona o elice de rezerva.

Daca observati ca elicea dvs. nu este chiar in cea mai buna stare atunci se pune problema inlocuririi sau repararii acesteia. Tinand cont ca o elice reparata inevitabil isi va pierde din proprietati (diametru si pas), de pretul rezonabil a unei elice noi si de lipsa oamenilor specializati in repararea elicelor (si nici a instrumentelor pentru masurare si calibrare fina) practic ramane o singura solutie valabila: achizitionarea unei elice noi.

reparatie-elice

Am rugamintea ca daca printre cititori se afla si oameni care au reparat o elice sa impartaseasca si cu noi costurile unei asemenea operatiuni si observatii legate de cum reactioneaza motorul si barca la o asemenea elice.

Elicele sunt niste piese facute pe baza unor calcule precise, turnarea se face de niste masinarii ce opereaza foarte fin iar procesul de verificare a calitatii este incredibil de rigid. Niciun producator de motoare de barca nu recomanda utilizarea unei elice reparate sau confectionata artizanal iar utilizarea unei asemenea elice duce la pierderea automata a garantiei.  Suntem de parere ca riscurile asociate cu utilizarea unei elice reparate sunt mult prea mari pentru a fi vreodata luate in calcul, americanii au o vorba: “sunt prea sarac ca sa-mi cumpar lucruri ieftine”, vorba ce se aplica si in cazul acesta, costul inlocuirii cizmei este mult mai mare decat costul unei elice noi.

In cazul in care considerati ca este cazul sa achizitionati o noua elice trebuie sa va intrebati daca sunteti multumit de cum functioneaza barca echipata cu elicea veche. Daca da atunci comandati una la fel, uitati-va pe butuc sau pe pale dupa codul stantat si accesati motoarebarci.ro pentru a vedea oferta noastra de elice. Daca simtiti totusi ca este nevoie de o schimbare va invit sa citit un articol mai vechi: Cum aleg elicea potrivita.

Pentru cei care au obiceiul sa se plimbe cu barca in zone cu foarte foarte multe obstacole subacvatice exista un sistem de protectie a elicei ce se monteaza sub cizma motorului. Din ce am discutat cu clientii care au achizitionat asa ceva investitia s-a amortizat in relativ scurt timp si au observat o crestere a manevrabilitatii motorului.

protectie

Mai jos este o galerie foto cu elice deteriorate:

4 Comentarii la Cand trebuie sa schimbam elicea?

  1. filip says:

    costul unei elice reparate nu este prea mare fata de o pretul unei elice noi.motorul functioneaza la fel de bine

    • Catalin says:

      La un motor de 15 CP o elice noua (la care ai garantia ca nu apar probleme) costa 260 lei, reparatul unei elice cat costa? Cat dureaza pana e gata?

      Problema e ca motorul nu se strica imediat, problemele pot sa apara dupa 10/15/20 de ore de functionare… iar cand apar iti garantez ca te costa mai mult de 260 lei. Din punctul meu de vedere nu are rost sa risti.

  2. marius says:

    ajutati-ma va rog cu o problema.am cumparat un motor suzuki de 2.5 cp si elicea are un joc in fata si in spate.mentionez ca aceasta se prinde doar in acea chestie de otel.ar trebui sa aiba o garnitura cea?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *