Barca ta

Cu totii stim ca nisa posesorilor de barca este destul de restransa in Romania, motivele sunt destule si variaza de la investitia initiala mare cat si costul intretinerii ulterioare pana la probleme precum “unde o depozitez” sau “costa prea mult s-o mut de colo colo”.

Investia initiala este cea care ii sperie pe multi visatori, barcile noi au niste preturi adesea inaccesibile iar ceea ce este accesibil parca nu se muleaza intotdeauna la nevoile noastre. Barcile second hand sunt o optiune destul de buna insa si aici este nevoie de o investitie initiala destul de consistenta, la asta se mai adauga si eventualele reparatii sau modificari in functie de compromisurile facute din cauza pretului ceva mai accesibil.

Barcile pneumatice sunt alta optiune dar tot nu rezolva problema cu investitia initiala si parca sunt prea mici si incomode pentru a putea iesi cu familia o saptamana prin Delta.

Exista totusi un mod in care putem rezolva problema cu necesitatea alocarii unei sume mari de bani dintr-un singur foc si, in ciuda comoditatii impuse de vremea de afara, nu ma refer la rate sau credite, hai sa lasam bancile in pace si sa mergem pe apa ca sa ne destresam nu sa ne stresam ca sa mergem cu barcuta. Modul in care putem avea barcuta visurilor noastre (sau, ma rog, ceva dragut si comod care sa ne plimbe in vacante) este de a o construi chiar noi insine.

Desigur, constructia unei barci implica destul de mult timp si pricepere. E nevoie de rabdare, dexteritate, chef, imaginatie, doctorat in constructie navala si ustensile specializate… sau nu.  Timpul si rabdarea sunt cam singurele chestii necesare, cheful vine facand si imaginatie avem cu totii. Internetul este apogeul cunoasterii umane si aici gasim absolut tot ce ne trebuie, de la planuri pentru constructia de ambarcatiuni pana la instructiuni video despre cum sa utilizam anumite materiale sau unelte.

Avantajele construirii unei barci in regie proprie sunt:

  • materialele se pot achizitiona treptat, nu ne grabeste nimeni sa terminam barca maine
  • barca este construita in functie de nevoile noastre, nu trebuie sa ne mulam la ceva STAS
  • avem o garantie a calitatii deoarece stim exact ce materiale folosim
  • satisfactia de a face ceva cu propriile maini
  • barca devine ceva personal nu doar “inca o jucarie”
  • este foarte distractiv

Nu cred ca este cazul sa insist prea mult asupra tuturor avantajelor cand vine vorba de constructia unei barci, din punct de vedere financiar este cam cea mai rentabila solutie, investind putin cate putin in materiale nu trebuie sa dispunem de o suma foarte mare de bani din prima si vom avea o barca mai dotata si mai comoda decat daca am cumpara ceva gata facut.

Partea cu distractia este iarasi foarte importanta, ce poate fi mai frumos ca a sta afara cu cativa prieteni, un caine, muzica si niste bere construind o barca? E ca lego pentru oameni mari dar te alegi cu o barca dupa ce termini de jucat.

Am sa listez si cateva dezavantaje doar de dragul obiectivitatii, insa partea cu distractia le cam descalifica din punctul meu de vedere:

  • este nevoie de spatiu (in functie de ce fel de barca vrei sa construiesti)
  • este nevoie de unelte (dar se pot imprumuta)
  • faci mizerie (se strange)
  • faci galagie (putin)
  • este nevoie de timp (iar asta chiar e o problema)

Multi ne confruntam cu problema spatiului, dar veti vedea mai jos ca o barca mai micuta se poate construi chiar si in sufragerie (doar sa aveti grija s-o puteti scoate afara dupa). Daca stati la bloc exista solutii precum inchiriatul unui garaj sau chiar a unei mici hale pentru o perioada limitata, sunt sigur ca se gasesc oferte decente daca ne chinuim putin.

Am sa tratez problema cu depozitarea barcii intr-un articol ulterior, solutii exista si variaza de la gratis pe la prieteni pana la hale cu incalzire si paza. Ideea e sa investiti totusi intr-o prelata de calitate mai ales daca alegeti sa depozitati barca afara.

As vrea acum sa va arat cateva barci facute acasa, aici in Romania, facute de niste oameni obisnuiti, oameni care la inceput nici ei nu stiau care-i treaba cu “stitch and glue”, “gelcoat”, rasini sau cleme. Ideea este ca astfel de proiecte sunt realizabile, distanta intre vis si realitate fiind parcursa cu ajutorul pasiunii si perseverentei.

Pozele sunt din toate fazele de “productie” si sunt culese de pe cele doua forumuri despre care am vorbit aici, drepturile fiecarei poze apartin autorului, eu doar le public si aici pentru a va servi drept inspiratie si a va demonstra ca prin munca si pasiune se pot realiza niste “chestii” mai mult decat superbe.

 

Bouboulaki

Bouboulaki este un lobster boat de 15 picioare (4.5 metri) si a fost fabricata in 2013 de utilizatorul byteworks de pe barcaholic. Barca este propulsata de un motor Suzuki de 20 CP EFI cat si de vele.

Despre combinatia barca/motor byteworks spune “Barca s-a comportat impecabil, n-am avut de facut nici cea mai mica interventie (cu exceptia identificarii unei mufe de la motor, decuplata de bagaje in bancheta), am fost 4 persoane din care 2 destul de solide, bagaje de campat, pescuit etc. pe masura, si inca mai era loc mult in barca. Viteza de croziera 16-17 km/h la 2/3-3/4 din putere, cu consum estimat sub 5l/ora. Cu motorul in plin urca la putin peste 20 km/h. ”

Constructia a durat aproximativ doua luni si  va invit pe barcaholic unde puteti cititi threadul in care se detaliaza fiecare etapa a productiei.

Motorca

Motorca este facuta tot de byteworks  si este barcuta de sufragerie de care vorbeam anterior:

Urmariti intreaga discutie pe barcaholic.

Puntina

Tot byteworks a facut si Puntina, alta barcuta de apartament ce este construita doar dintr-o singura foaie de placaj.

Intreaga discutie pe barcaholic.

 

Weekender Scorlio Rex

Acest absolut superb velier a fost facut de utilizatorul Costel de pe forumul barcaholic, constructia a durat aproximativ 2 ani. Observati va rog atentia deosebita la detalii:

Urmariti intreaga discutie pe barcaholic.

 

Tango Skiff XL

Utilizatorul  silvian2009 ne povesteste pe capcompas cum a facut aceasta minunatie:

 Urmariti intreaga aventura pe forum.capcompas.ro

 

Babutza

Utilizatorul Moshu de pe capcompas ne arata cum a construit-o pe Babutza.

Acesta este unul din putinele proiecte pentru care s-a facut un fel de rezumat al costurilor. Urmariti intreaga discutie pe forum.capcompas.ro

 

King Shark

Ce-i drept, aceasta barca nu este tocmai facuta de la zero, utilizatorul aditm de pe capcompas a gasit o barca intr-o stare deplorabila oferindu-i o noua viata, o includ aici pentru ca modificarile sunt majore si barca a iesit superb.

Urmariti intreaga discutiei pe forum.capcompas.ro sau vedeti mai multe poze din toate fazele de reconstructie pe Facebook.

Exemple mai sunt multe, ideea e ca se poate.

Despre ce motoare sa puneti pe barci dupa ce le faceti am mai tot vorbit pe aici pe blog. Accesorii precum sisteme de directie, trape, echipamente electrice, etc gasiti la noi in catalog. Resurse exista, dorinta sa fie.

Hai ca se poate!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *