Stabilizatoare hidrodinamice

Stabilizator

Un stabilizator hidrodinamic sau hidrofoil este practic o “aripa” ce se ataseaza la motoarele de barca (atat outboard cat si inboard) pentru a ajuta barca sa gliseze.

Principiul de functionare este identic cu modul in care functioneaza aripile un avion, practic apa care circula in partea superioara a stabilizatorului curge mai repede ca apa care trece pe sub stabilizator. Astfel se creeaza presiune mai mica deasupra stabilizatorului si motorul (cat si pupa ambarcatiunii)  se ridica ajutand astfel barca sa intre in glisaj. Cu cat barca se misca mai repede cu atat se ridica mai mult.

Chiar daca foarte multi posesori de ambarcatiuni sunt de parere ca stabilizatoarele hidrodimatice sunt echivalentul unui plasture ce practic rezolva problemele cauzate de barcile prost echilibrate sau incorect motorizate ideea in sine ramane ca aceste aripioare de plastic chiar rezolva probleme.

Utilizarea stabilizatorului hidrodinamic

Cea mai comuna problema ce isi gaseste rezolvarea prin montarea unui hidrofoil este cauzata chiar de distributia greutatii in barca. De regula cea mai mare greutate se afla la pupa din cauza motorului, rezervelor de combustibil, bagajelor sau (in functie de barca) a pasagerilor astfel barca “merge” cu prova foarte sus, fapt ce ii scade performanta si diminueaza vizibilitatea conducatorului.

Prin montarea unui stabilizator hidrodinamic barca se echilibreaza mai repede, pupa fiind ridicata la aproximativ acelasi nivel cu prova sporind astfel confortul cat si eficienta barcii.

cu si fara stabilizator

O alta problema foarte comuna ce apare la multe barci (de regula motorizate prea puternic pentru incarcatura actuala) este ca prorva se ridica foarte mult iar apoi se scufunda la loc. Acest lucru duce la o calatorie foarte inconfortabila, la pierderea manevrabilitatii si la pierderea vitezei. Stabilizatorul hidrodinamic rezolva in totalitate aceasta problema ridicand constant pupa si echilibrand barca.

stabilizator

A treia problema foarte des intalnita la multe barci este ca dureaza destul de mult pana intra in glisaj. Posesorii de barci pentru agrement sunt cei mai afectati de aceasta problema cand vor sa traga un schior sau un colac de agrement. Problema este cauzata de greutatea mare ce impinge pupa adanc in apa. Un hydrofoil rezolva aceasta problema ridicand pupa in aproximativ  acelasi timp cu prova fortand astfel barca sa intre mult mai repede in glisaj (cel putin de doua ori mai repede).

Unele barci cu carena in forma de “V” sunt predispuse la balans stanga-dreapta ce cauzeaza dificultati in manevrarea  ambarcatiunii. Stabilizatorul practic echilibreaza barca, ridicand uniform pupa fortand-o sa pluteasca cat mai uniform posibil, eliminand complet balansul.

balans

In functie de greutatea barcii este posibil ca motorul sa se ridice si sa apara asa numita ventialtie a elicei (atunci cand aerul este atras in palele elicei) ce scade radical performanta motorului sau poate chiar produce defectiuni majore acestuia. Un hydrofoil mareste natural suprafata placii anti-cavitatie si nu permite (pe cat posibil) elicei sa prinda aer.

Prin toate aceste ameliorari stabilizatorul hidrodinamic creste eficienta barcii si reduce consumul de combustibil (cateodata chiar si cu pana la 50%). Un hydrofoil echilibreaza barca si asigura o plimbare cat mai confortabila (chiar si pe ape agitate), ajuta barca sa planeze si sa accelereze mai repede si (in functie de barca) creste viteza de deplasare a ambarcatiunii.

Economia de combustibil apare deoarece barca gliseaza mai repede astfel intampinand o rezistenta mai mica a apei. Prin montarea unui stabilizator barca ramane in glisaj cu mai putine rotatii pe minut a motorului fiind astfel nevoie de mai putin combustibil. Eliminand ventilatia si asigurand o deplasare uniforma a barcii stabilizatorul hidrodinamic reduce si mai mult consumul.

Cresterea in viteza este datorata in parte usurintei de manevrabilitate si echilibrului sporit al barcii (prin eliminarea balansului fata-spate sau stanga-dreapta) cat si prin directionarea jetului de apa produs de elice intr-un unghi mai ascutit.

viteza cu stabilizator

Majoritatea stabilizatoarelor hidrodinamice se monteaza prin gaurirea placii anti-cavitatie (o operatiune ce dureaza maxim jumatate de ora) si prinderea stabilizatorului de aceasta cu 4 suruburi. Faptul ca cizma trebuie gaurita descurajeaza foarte multi posesori de barca sa achizitioneze un astfel de stabilizator insa efectul este vizibil imediat si motorul se poate vinde la fel de bine si cu stabilizatorul incorporat.

Stabilizatorul hidrodinamic este o solutie rapida si ieftina (mai ales ca se amortizeaza datorita economiei de combustibil) la problemele cu care se confrunta foarte multi iubitori de barci. Pentru a vedea intreaga oferta de stabilizatoare hidrodinamice va rugam consultati oferta noastra.

 

 

7 Comentarii la Stabilizatoare hidrodinamice

  1. Nicu roman says:

    Buna ziua . Folosesc stabilizatoare la toate Bărcile mele si am vreo 4 si de agrement si de pescuit si sunt foarte mulțumit de cum se comporta. Din acest motiv am montat si pe barca unui prieten la un Yamaha de 150 cp. barca de viteza lunga de 7m si îngustă de 1,8m . La prima proba , in momentul in care am intrat in glisaj si am virat puțin barca sa pus in dunga gata sa se răstoarne. Eu am căzut din ea după care sa redresat si a mers in cerc 3 ore pina am reușit cu o alta barca sa o oprim . Bineînțeles ca le-am dat imediat jos si barca merge perfect. Va rog dacă găsiți o explicație la acest fenomen sa mio Spune-ți si mie.

    • Catalin says:

      Neplacuta dar foarte interesanta problema. Ce model de stabilizator ati montat la motorul de 150CP? Stabilizatorul Stingray conceput special pentru motoarele mari sau o solutie alternativa?

      Barca era echilibrata corect? Ati facut si alte modificari dupa ce ati indepartat stabilizatorul? Aproximativ la ce viteza s-a intamplat toata povestea?

      O posibila explicatie este ca ati luat virajul prea brusc si prea strans (poate ne fiind obisnuit cu un motor asa puternic si cu barca) iar stabilizatorul a creeat ceva mai multa portanta decat va asteptati.

  2. Marius says:

    Salut!

    Eu n-am auzit niciodata asa ceva pe la nici un prieten de-al meu. Ai luat prea brusc de volan, ca la orice masina, se intampla des…Nu are nici o legatura stabilizatorul cu ce s-a intamplat, parerea mea.
    Am un Suzuki de 140, barca mai scurta un pic…nu mi s-a intamplat.

    Vezi ce ai gresit, sau…poate la barca ta nu e potrivit sa ii pui la motor aripioare portante.
    Conteaza si corelatia intre barca si motor, enorm…Acelasi motor nu da aceleasi performante pe o barca mai scurta si mai usoara si invers.

    Salutari

  3. marius says:

    salut
    eu am un yamaha 70 pe un speedboat de 6 m . am pus-o si eu de multe ori in “dunga” la viraje bruste de volan cu viraj pe partea dreapta, dar sincer nu am reusit pana acum sa cad din ea.
    ideea este ca din punctul meu de vedere acest stabilizator pe motor este o mare pacaleala . nu stiu la motoarele mici dar la motoare mai mari pe o barca de viteza cu v – ul pronuntat=====0000.
    efect zero.
    problema am rezolvat-o cu trim tab. foarte elegant si in primul rand nu mai conteaza daca ai barca echilibrata sau nu deoarece comanda este independenta tribord-babord prova-pupa. si o asezi pe apa cat si cum vrei. costa mult mai ult decat “pacaleala ” de hydrofoil dar merita.
    concluzie vrei control sigur cumpara trim tab. si vei vedea o alta barca pe apa

  4. david pompiliu says:

    Salut.eu nu inteleg un lucru,daca sant asa de bune de ce nici un fabricant nu a marit placa anticavitatie la motoarele standard?

    • Catalin says:

      Salutare!

      Asa cum am scris si in articol, stabilizatoarele hidrodinamice sunt un fel de “petic” pentru combinatii nu tocmai optime motor-barca.

      Tinand cont ca pe piata sunt mult mai multe tipuri si modele de barci decat sunt motoare este normal ca nu toate motoarele sa aibe aceleasi performante pe toate barcile. Producatorii motoarelor de barca ofera un produs standard, optimizat pentru o plaja cat mai larga de aplicatii, “perfectiunea standard” nu exista. Puteti verifica oricand acest aspect mutand motorul dvs. pe diferite barci si observand diferenta de performanta.

      Drept urmare, daca problema cu glisajul nu se rezolva (comod) prin redistribuirea greutatii in barca este mai ieftina achizitionarea (si montarea) unui stabilizator hidrodinamic decat achizitionarea unui motor de barca nou.

  5. Dan says:

    Eu am folosit acest stabilizator, cel curbat pentru motoare mari. Barca mea are 2 tone cu un motor de 3,7 litri, 170 hp, inboard, Mercruiser. Am folosit si o elice cu 4 pale. Rezultatul este excelent. Barca iese imediat in glisaj, ramane asa la o turatie mai mica, iar in loc de 34 litri/ora, consuma 26, la aceeasi viteza 38-40 km/ora. Problema este ca nu mai poti schimba elicea din barca, la apa mare, trebuie undeva la apa mica sa te dai jos. Daca nu ai servo, iti trebuie muschi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *