Sfaturi pentru cumpararea unui motor de barca second hand

Am vorbit anul trecut despre piata motoarelor de barca in Romania, in acel articol am discutat despre care sunt cele mai populare motoare de barca, despre avantajele si dezavantajele motoarelor de barca in functie de marca si o multime de alte lucrui interesante. Daca sunteti in cautarea unui motor de barca este bine sa tineti cont si de informatile prezente in acel articol pentru ca mai multe informatii nu strica niciodata.

Stim cu totii ca cel putin in Romania motoarele de barca si barcile in general sunt considerate obiecte de lux si nu mijloace de transport iar asta se adauga la pretul si asa piperat a unui obiect de consum indelungat precum un motor. Astfel multi dintre noi  nu au alta optiune decat de a cumpara un motor de barca folosit, cu cativa ani, ore si proprietari la bord. In mare nu e o idee rea, motoarele nu sunt de unica folosinta si este inacceptabil ca un motor de barca perfect functional sa fie aruncat la gunoi/fier vechi odata ce nu ii mai este de folos proprietarului.

Sfaturi pentru achizitionarea unui motor de barca second hand

Desigur ca achizitionarea unui motor de barca second hand este o treaba foarte riscanta si asta nu din cauza unei rea vointe a vanzatorului ci din cauza lipsei cunostintelor tehnice si a experientei cumparatorului. Hai deci sa vedem ce anume trebuie sa verificam atunci cand vrem sa cumparam un motor de barca second hand:

unora le cresc motoare in gradina

1.  Aspectul exterior al motorului: verificati ca motorul sa nu prezinte urmele unor lovituri  serioase. Acordati deosebita atentie cizmei, in special placii anticavitatie si “pintenului” de sub elice. Daca motorul prezinta mai mult de cateva zgarieturi pe suprafata inseamna ca acesta a fost lovit sau scapat pe jos si exista riscul ca piese interioare precum simeringuri sau pinioane sa fi fost afectate de acest impact. Un motor mai vechi dar care arata bine este un motor care a fost intretinut si proprietarul a avut grija de el. Un motor cu o vechime de 3 ani care arata de parca a trecut prin razboi clar va avea probleme. Verificati suruburile si clemele, daca prezinta semne de uzura inseamna ca motorul a suferit reparatii.

2.  Verificati elicea, aruncati o privire peste articolul acesta  si verificati daca este nevoie sa achizitionati o elice noua dupa ce cumparati motorul. Daca elicea prezinta urme de uzura incercati sa negociati pretul luand in calcul cat costa o elice noua. Daca elicea prezinta urme a unei lovituri puternice atunci pregatiti-va sa analizati in detaliu intreg grupul.

3. Verificati actele motorului, daca nu are atunci incercati sa aflati cat mai multe detalii despre acesta. Modelul, seria si anul de fabricatie or sa va fie necesare atunci cand aveti nevoie de piese de schimb. Verificati daca motorul mai are placuta de identificare pe cizma. Daca nu o mai are atunci este posibil ca motorul sa fi fost furat.

inside2

4.  Verificati tot ce inseamna cabluri si conexiuni electrice.  Daca prezinta semne de uzura, arsuri sau lipituri cu banda izolatoare este cazul sa puneti mai multe intrebari referitoare la istoria motorului.

5.  Verificati bujiile. Daca observati depuneri de orice fel sau o culoare atipica este o problema. Bujiile sunt o componenta importanta a motorului si daca nu functioneaza corespunzator pot stresa inutil motorul. In functie de cat s-a mers cu motorul asa pot aparea probleme la biela, arbore sau rulmentii din zona.

6. Verificati aprinderea, daca nu aveti un tester dedicat la indemana atunci porniti motorul si observati culoarea scanteii de la bujie, in mod normal ar trebui sa fie un albastru aprins.

7. Verificati compresia la toate pistoanele. Comparati cu compresia optima recomandata in manualul de utilizare/ de service a modelului motorului (manualele se gasesc cu o cautare rapida pe google) pe care vreti sa-l achizitionati. Daca compresia pistonului este sub minimul recomandat sau daca exista o diferenta mai mare de 10% intre pistoane atunci va fi nevoie sa schimbati segmentii sau intreg pistonul in viitor.

compresia

Este foarte foarte important sa verificati disponibilitatea peiselor de schimb uzuale inainte de de a achizitiona un motor. Pentru asta va punem la dispozitie cataloagele cu piese de schimb pentru motoarele de barca, nu ezitati sa ne contactati daca aveti nevoie de ajutor sau mai multe informatii despre o piesa anume.

8. Verificati rulmentii si volanta, verificati sa nu existe joc sau urme de impact. Daca observati un joc (cat de mic) verificati cat costa sa le inlocuiti si renegociati pretul motorului …ori cautati deja altul.

9. Verificati furtunul de alimentare cu benzina si filtrul de combustibil. Ideea e sa nu observati rupturi sau crapaturi si sa va faceti o idee de cum a fost intretinut motorul. Daca filtrul de benzina este plin de impuritati atunci este clar ca motorul a nu a functionat in cele mai bune conditii.

10. Verificati culoarea si nivelul uleiului (la motoarele in 4 timpi), daca uleiul este inchis la culoare si vascos atunci mai aveti un argument pentru negocierea pretului. Verificati uleiul din cizma, daca acesta prezinta urme de apa sau e laptos nu este un semn bun.

11. Verificati vopseaua din jurul pistoanelor, daca aceasta este decojita ori s-au format mici “bule” de vopsea inseamna ca motorul a functionat fara racirea corespunzatoare si poate avea probleme grave si scump de reparat ce nu sunt vizibile cu ochiul liber.

12. Intrebati cand a fost schimbat ultima data impellerul (rotorul de la pompa de apa). Daca raspunsul este “niciodata” sau “ce-i ala” atunci este clar ca e o problema. Mai multe informatii despre importanta rotorului de la pompa de apa gasiti aici.  Este recomandat sa schimbati impellerul odata pe an deci e o idee buna sa cumparati unul nou pentru a-l avea de schimb.

Nu este o idee buna sa cumparati un motor de barca fara a-l testa o tura. Daca proprietarul are ceva de obiectat in privinta asta atunci nu are rost sa continuati discutia.

13.  Cand iesiti cu motorul in teste verificati performanta la diferite turatii (cam 5-10 minute la fiecare prag, inclusiv in relanti) si vedeti cum se simte.

14. Porniti motorul la rece si vedeti cum reactioneaza: daca porneste repede, daca apar vibratii ciudate sau daca observati ceva ciudat atunci cand trageti de sfoara.

15. Verificati axul elicei si simeringurile, ele nu trebuie sa aibe joc!

avoid-outboard-trouble-3116

In mare cam astea sunt sfaturile de care trebuie sa tineti cont atunci cand vreti sa achizitionati un motor de barca second hand. Voi ce anume mai verificati si cum? Care a fost cea mai grava problema pe care ati descoperit-o la un motor de barca second hand?

Pe final vreau sa spun ca probabil multi vanzatori vor avea o problema cu toate aceste verificari, poate nu din cauza fricii ca nu veti cumpara motorul ci din cauza comoditatii si a lipsei de educatie. Ganditi-va ca faceti o investitie mare pentru un produs pe care doriti sa-l utilizati un timp indelungat iar pentru a face cea mai buna alegere aveti nevoie de timp si garantii. Din pacate inca exista multi vanzatori care traiesc cu impresia impresia ca 3-400 de euro se fac in juma’ de ora si 3 minute in butoi.

3 Comentarii la Sfaturi pentru cumpararea unui motor de barca second hand

  1. marian flaviu says:

    daca un motor este inmatriculat in romania si eu doresc sa il cumpar si sa-l inmatriculez in germania ce acte trebuie sa fac?
    desii motorul este inmatriculat cu acte in regula in ro am totusi ceva suspiciuni din cauza pretului mic , este posibil sa fi fost furat?? exista o baza de date unde se poate verifica , nu as vrea sa am probleme la reinmatriculare in germania.

    • Catalin says:

      Din pacate nu exista o baza de date publica cu informatii despre motoarele furate, poti incerca sa suni la politie si sa te interesezi daca au informatii despre motorul respectiv.

      Cat despre imatricularea in Germania cel mai bine este sa cauti informatii despre procesul de inmatriculare.

  2. Palade Constantin says:

    Doresc sa cumpar un motor diesel outboard Yanmar D 27/36 sau chiar si unul chinezesc. Stie cineva pe undeva?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *