Mai multe despre intretinerea motorului de barca.

Am mai vorbit de cateva ori despre intretinerea corecta a motorului de barca cat si despre depozitarea acestuia pe timp de iarna. Sfaturile de acolo raman valabile insa in acest articol am sa incerc sa va prezint mai multe clipulete si articole ce pot servi ca si model pentru cei ce vor sa se ocupe singuri de revizia si intretinerea motorului de barca.

Majoritatea operatiunilor descrise aici se pot efectua de oricine are o dupa-amiaza libera si cateva scule uzuale. Pentru a va scuti de batai de cap si dureri de spate cauzate de ridicarea motorului si introducerea cizmei intr-un butoi cu apa va recomand sa investiti intr-un adaptor de pornire pe uscat. Practic este singura “scula de service” de care aveti nevoie pentru a efectua mai toate operatiunile de intretinere a motorului de barca, iar pretul de nici 40 de lei se justifica tinand cont ca este o investitie pe termen lung.

1. Revizia motorului de barca.

Am discutat pe larg despre ce operatiuni sunt necesare in cadrul unei revizii complete la motorul de barca, acum voi face doar o scurta centralizare a consumabilelor necesare pentru o revizie:

Pentru revizia la motoarele de barca in 4 timpi aveti nevoie de:

  • Ulei de schimb.
  • Filtru de ulei
  • Ulei de cizma
  • Impeller
  • Bujii
  • Filtru de benzina

Este recomandat sa verificati in manualul de utilizare a motorului cantitatea de ulei necesara, daca nu mai aveti manualul va punem la dispozitie cateva tabele orientative cu cantitatile de ulei necesare atat pentru baia de ulei cat si pentru cizma in functie de producatorul si puterea motorului: Cantitatea de ulei necesara pentru motoarele de barca.

Pentru revizia la motoarele de barca in 2 timpi aveti nevoie de:

  • Impeller
  • Ulei pentru cizma
  • Bujii
  • Filtru de benzina

2. Schimarea uleiului la motoarele in 4 timpi.

Urmariti clipuletul de mai jos pentru a vedea cum se schimba uleiul la motoarele in 4 timpi:

Evident ca in clipul de mai sus este vorba de schimbul uleiului la un motor mare, un Yamaha de 150 CP, acelasi procedeu este valabil si la motoarele mai mici.

Observati va rog faptul ca motorul a fost pornit si incalzit inaintea efectuarii schimbului.

Mai vreau sa subliniez si atentia pe care cei doi o acorda mediului.  Observati cum desi motorul este prevazut cu o gaura de drenaj a uleiului, mecanicul alege sa foloseasca o pompa pentru a extrage uleiul uzat prin gaura jojei, observati cat de curata a fost intreaga operatiune.

Daca nu aveti o pompa pentru extragerea uleiului atunci folositi gaura de drenaj insa faceti tot posibilul pentru a lucra cat mai curat si de a face cat mai putina risipa. Uleiul folosit se arunca doar in locurile special amenajate (in mod normal il puteti abandona la un service auto) sau se foloseste pentru a trata lemnul expus la intemperii. Nu aruncati uleiul de motor la gunoi, in WC, intr-o groapa sau in balta, acesta poate sta foarte bine in portbagaj pana va aduceti aminte si-l abandonati intr-un loc special amenajat.

Cam asa se schimba uleiul la motoarele mai mici, fara pompa:

Este foarte important ca atunci cand schimbati uleiul sa inlocuiti si filtrul de ulei.

3. Schimbarea uleiului din cizma.

Este o operatiune ce trebuie efectuata la fiecare 100 de ore de functionare a motorului de barca. Este foarte important sa va uitati cu atentie la uleiul scos din cizma si sa observati daca acesta are o culoare laptoasa. Daca uleiul din cizma prezinta o culoare albicioasa inseamna ca a reusit sa se infiltreze apa pe undeva, inspectati cu atentie simeringurile de la elice si, daca motorul este dotat cu asa ceva, simeringurile de la pompa de apa.

Uleiul de la cizma se schimba asa:

De notat este faptul ca pentru motoarele de barca mici nu este necesara acea pompita pentru uleiUleiul pentru cizma Lubrimatic 80W/90 este ambalat intr-un tub asemanator celor de pasta de dinti astfel ca modul de introducere a uleiului este cat se poate de simplu. Efectiv introduceti stutul in gaura prin care se scurge uleiul si stoarceti recipientul pana uleiul incepe sa iasa prin gaura de sus.

Un tub de ulei Lubrimatic 80W/90 contine 295 ml de ulei pentru transmisie astfel ca aceasta optiune este viabila din punct de vedere economic doar in cazul in care cizma motorului dvs. necesita mai putin de 550 ml (2 tuburi)  de ulei, altfel, probabil ca este mai eficient atat financiar cat si ca timp sa folositi recipiente de un litru de ulei pentru cizma pe care sa le introduceti cu pompita.

4. Clatirea motorului de barca

Alta operatiune destul de utila pe care insa n-o prea face nimeni este clatirea motorului de barca dupa fiecare utilizare. Aici intervine adaptorul de pornire pe uscat, acele “urechiuse” ce se monteaza peste gaurile de admisie ale apei in cizma si se conecteaza la un furtun de gradina.

Motivul pentru care trebuie sa clatim motorul este destul de evident, atata timp cat nu ne plimbam cu barcuta prin piscina automat vom colecta cateva reziduri din apa, reziduri ce ajuta la corodarea partilor interne sau la infundarea canalului de racire. Daca iesiti cu barca pe mare tineti cont ca apa sarata este foarte foarte coroziva.

Ca sa faceti doua chestii intr-una cel mai bine este sa clatiti motorul atunci cand ardeti toata benzina din sistem (o alta operatiune mai mult decat recomandata inainte de depozitarea motorului pentru mai mult de 2 saptamani). Practic trebuie doar sa montati adaptorul si sa dati drumul la apa, porniti motorul cat sa se incalzeazca putin iar apoi deconectati linia externa de combustibil. Lasati motorul sa mearga pana ramane fara benzina apoi goliti carburatorul de toata benzina ce a ramas inauntru.

Cam asa se clateste un motor:

Si cam asa se curata linia de combustibil:

5. Schimbarea impellerului

Indiferent cat de mult insist asupra a cat de importanta este intretinerea corespunzatoare a pompei de apa nu este saptamana in care sa nu vedem impellere (cat si carcase cu totul) topite complet. Pe termen lung asta poate insemna probleme mari cu motorul, nu mai insist cu se intampla daca motorul nu are racire, va recomand sa cititi acest articol daca nu ati facut-o pana acum.

Pe youtube gasiti o multime de clipulete despre cum se schimba impellerul in functie de producatorul motorului dvs. Pe barcaholic aveti un thread foarte interesant despre cum se schimba impellerul in nici 30 de minute. Practic la toate motoarele e cam la fel:

6. Depozitarea motorului de barca

Am scris un articol in care prezint pe larg toate operatiunile ce trebuie efectuate pentru depozitarea in siguranta a motorului de barca. Mai jos avem un clip in care se prezinta pe scurt ce si cum trebuie facut:

Practic trebuie avuta foarte mare grija sa nu ramana apa nicaieri prin motor si cizma. Daca nu puteti porni motorul la fiecare 3 saptamani (si cel mai probabil veti uita sa o faceti) este mai mult decat recomandat sa folositi un spray protector pe toate componentele metalice si electrice ale motorului.

Un astfel de spray va ajunge pentru 2-3 perioade de depozitare indelungata a motorului iar pentru a va ajuta ca in primavara sa iesiti pe apa in prima zi cu soare si temperaturi acceptabile va oferim o reducere de 29% la Spray protector Goldenship.

Ca de obicei, daca aveti si alte sfaturi despre cum se intretine un motor de barca va rugam impartasiti-le si cu noi folosind formularul de mai jos.

Pe motoarebarci.ro va stam la dispozitie cu tot ce inseamana piese si consumabile pentru motoarele de barca cat si cu un catalog de accesorii destul de interesante.

Nu ezitati sa va abonati la newsletterul nostru pentru a afla imediat ce apare un nou articol.  Iarna asta daca nu iesim pe apa atunci macar sa vorbim despre asta.

 

Un comentariu la Mai multe despre intretinerea motorului de barca.

  1. cristian says:

    Foarte foarte interesant website ul dvs…..sunt interesat de articole si pe viitor cred ca si de diferite produse….spray de intretinere samd ….desi eu fac revizia la American Nutics de unde am luat motorul …si am toate reviziile la ei …chiar daca ma costa ceva ….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *