Lumini de navigatie

Saptamana aceasta vorbim despre luminile de semnalizare si prevederile legale de care trebuie sa tinem cont atunci cand iesim cu barca la apa.

Chiar daca nu este nevoie de permis special de conducere pentru barcile dotate cu un motor mai mic de 5CP este foarte important ca toti amatorii de plimbari cu barca sa cunoasca si sa tina cont de legile si conventiile privitoare la semnalizarea corespunzatoare a ambarcatiunii.

Am sa incep cu cateva definitii pentru a ne lamuri exact cum percep organele de ordine ambarcatiunile de agrement si pentru a intelege mai bine la ce ne referim cand ajugem sa vorbim despre luminile de navigatie.

  • termenul “lumina de catarg” desemneaza o lumină albă puternica, continua, vizibila pe un arc de orizont de 2250 şi dispusa astfel încat sa fie vazuta din prova până la 225 grade înapoia traversului fiecarui bord
  • termenul “lumini din borduri” desemnează o lumină verde clară la tribord şi o lumină roşie clară la babord, fiecare dintre aceste lumini proiectând o lumină continuă pe un arc de orizont de 112grade 30’ şi dispuse astfel încât să fie vizibile
  • termenul “lumină de pupa” desemnează o lumină albă sau galbenă, clară sau obişnuită, proiectând o lumină continuă vizibilă pe toată întinderea unui arc de orizont de 135 grade şi dispusă astfel încât să fie vizibilă până la 67grade 30’ la fiecare bord începând dinspre pupa;
  • termenul “lumină vizibilă din toate părţile” desemnează o lumină continuă vizibilă pe toată întinderea unui arc de orizont de 360 grade;

lumini

Legea spune:

Articolul 3.13 – Semnalizarea de noapte a ambarcaţiunilor mici aflate în marş


1. Ambarcaţiunile mici autopropulsate izolate trebuie să poarte:
a) o lumină de catarg; această lumină trebuie să fie dispusă în axa ambarcaţiunii la cel puţin 1 m deasupra luminilor din borduri. Totuşi, dacă este necesar, lumina de catarg poate fi dispusă la aceeaşi înălţime cu luminile din borduri; lumina de catarg trebuie să fie clară şi nu puternică;

Cum barcile pneumatice si majoritatea salupelor nu dispun de catarg se vine cu urmatoarea precizare:

Ambarcaţiunile mici autopropulsate navigând izolat, cu o lungime mai mică de 7 m, pot, în locul luminilor prevăzute la paragraful 1 de mai sus, să poarte o lumină albă obişnuită dispusă într-un loc corespunzător şi la o înălţime de la care să fie vizibilă din toate părţile.

Ambarcaţiunile mici cu vele trebuie să poarte:
– fie luminile din borduri şi o lumină de pupa, însă luminile din borduri trebuie să fie dispuse una lângă alta sau în aceeaşi lampă (acelaşi felinar) în axa ambarcaţiunii, la prova sau aproape de prova, iar lumina de pupa trebuie să fie dispusă în partea din spate a ambarcaţiunii; totuşi aceste lumini pot fi lumini obişnuite;
– fie luminile din borduri şi o lumină de pupa, dispuse în aceeaşi lampă (acelaşi felinar)
amplasată într-un loc corespunzător în vârful sau în partea superioară a catargului;  aceste lumini pot fi obişnuite;
– fie, în cazul ambarcaţiunilor cu o lungime mai mică de 7 m, o lumină albă obişnuită, vizibilă din toate părţile. La apropierea altor nave, aceste ambarcaţiuni sunt obligate în afară de aceasta să arate o a doua lumină albă obişnuită.

Mai departe atasez niste grafice cu pozitia luminilor de navigatie pe timp de noapte in mars pentru diferite feluri de ambarcatiuni:

luminanoaptea

 

Nave cu vele:

luminivele

Ambarcatiuni cu motor:

luminimici

 

Drept urmare, pentru a naviga in legalitate si pentru a nu incurca celelalte vase este mai mult decat recomandat sa tinem cont de aceste reglementari. Lumina de navigatie nu este un lux si nici un accesoriu optional, o barca semnalizata corespunzator va scuteste de nenumarate neplaceri si va permite sa admirati stelele in siguranta.

Consultati oferta motoarebarci.ro pentru lumini de navigatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *