Intretinerea motorului de barca

Astazi vom vorbi putin despre intretinerea motorului de barca. Voi prezenta niste sfaturi usor de urmat ce asigura functionarea corecta a motorului pe termen lung.

Am vorbit deja despre impellere si importanta racirii corespunzatoare a motorului de barca insa simt nevoia sa subliniez inca putin problema.

Foarte multi oameni merg pe ideea “daca merge de ce sa-l schimb” si cand vine vorba de rotorul de la pompa de apa a unui motor de barca aceasta filosofie poate fi fatala. Absolut toti producatorii de motoare pentru barca insista ca impellerul sa fie schimbat la cel putin 100 de ore sau o data pe an si nu spun asta doar ca sa mai scoata niste bani de pe consumabile. Acel rotor se uzeaza, se rupe, se toceste si isi pierde elasticitatea, factori ce impiedica racirea corespunzatoare a motorului si-i reduc simtitor durata de viata.

IMG_4246

Posesorii motoarelor de barca ceva mai vechi, mai ales cele in doi timpi trebuie sa acorde atentie deosebita racirii corespunzatoare a motorului deoarece piesele de schimb incep sa devina destul de greu de gasit. Un impeller nou o data pe an este mult mai rentabil ca un motor nou o data la 5 ani.

Un alt lucru pe care il puteti face pentru a intretine sistemul de racire a motorului este sa “clatiti” putin instalatia. Indiferent daca mergeti pe apa sarata sau dulce, mici impuritati se pot depune si uza instalatia de racire. Este ideal ca dupa fiecare iesire pe apa sa porniti motorul “in butoi” cu apa curata (folositi un adaptor de pornire pe uscat pentru a va usura munca).

1208_st

Este mai mult decat recomandat ca intodeauna inainte de a depozita motorul o perioada mai lunga de 3 saptamani sa se arda tot combustibilul din carburator. Puteti face asta in timp ce il clatiti, efectiv lasati motorul sa mearga pana “moare” singur din cauza lipsei de combustibil.

O data ce motorul s-a oprit, scoateti capacul si verificati linia interna de combustibil, verificati filtrul de benzina (ideal este sa il schimbati o data la 50 de ore, mai ales daca luati benzina din Delta), verificati sa nu fie scurgeri sau fisuri. Folositi un spray de curatare a motorului (dupa ce acesta s-a racit de tot) si curatati bine toata zona.

Dupa fiecare utilizare este foarte important sa verificati elicea. Trebuie verificat daca nu cumva a lovit ceva, daca nu s-a desprins (usor) de pe ax si daca palele sunt in stare buna. O elice deteriorata poate cauza defectiuni majore la axul si pinioanele din grup. Pentru motoarele mai vechi asta poate inseamna fie piese SH fie depozitul de fier vechi. Ca idee, la fel ca in cazul impellerelor mai bine cumparati o elice noua atunci cand cea veche este uzata decat sa riscati jumatate din cizma.

damaged-prop

Folositi o elice corespunzatoare modului in care utilizati barca, o elice de viteza pe o barca foarte grea cat si o elice de tractiune pe o barca foarte usoara pot stresa inutil motorul. Cititi articolul despre alegerea elicei si aplicati sfaturile de acolo atunci cand este cazul sa cumparati una noua.

Folositi un spray cu “vopsea” antivegetativa pentru cizma si lubrifiati bine axul elice cu vaselina recomandata motoarelor de barca.

Pastrati o grila de mentenanta a motorului, schimbati uleiul, filtrele si uleiul din cizma la intervalele recomandate de producator. Folositi ulei special pentru motoarele de barca, ideea ca “uleiul auto tot ulei e” s-ar aplica daca masinile ar merge pe sub apa, acei 20 de lei pe care ii economisiti pot face diferenta intre un motor “sanatos” si o bataie de cap pe termen lung.

Depozitati motorul doar in pozitile recomandate de producator!

Un motor curat si intretinut este un motor sanatos, cu putina munca si o investitie minima evitati batai de cap si cheltuieli inutile pe piese.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *