Despre motoarele de barca

parsun1
0 Flares Facebook 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Cu totii stim ca motorul de barca este o investitie pe termen lung, o investitie ce pentru multi dintre noi se amortizeaza doar prin zilele minuntate petrecute pe apa iar alegerea motorului de barca potrivit poate fi o problema complicata pana si pentru cei mai experimentati dintre noi.

In acest articol o sa vorbim despre piata motoarelor de barca din Romania, despre preturile, avantajele si dezavanajele atat motoarelor de barca noi cat si a celor second hand. De asemenea o sa vorbesc si despre costul intretinerii pe termen lung a unui motor de barca, diferentele intre motoarele in 2 timpi si cele in 4 timpi si, spre sfarsit va voi prezenta solutia noastra pentru motorizarea barcii destinate barcilor de agrement.

pescuit

Precum bine stiti acest site este administrat de magazinul motoarebarci.ro iar principalul nostru obiect de activitate este vanzarea de piese de schimb pentru motoarele de barca. Astfel avem acces la date despre motoarele de barca din Romania, despre ce si cum se defecteaza cel mai des si stim exact care sunt costurile pe termen lung cand vine vorba de intretinerea si operarea unui motor.

Sa incepem deci cu o privire in ansamblu asupra celor mai populare marci de motoare de barca din Romania:

chart_7 (2)

Dupa cum se vede si in graficul de mai sus, romanii clar au niste branduri preferate cand vine vorba de motoarele de barca. Cele mai des intalnite motoare de barca sunt cele fabricate de Yamaha (26.3%), urmeaza apoi americanii de la Mercury (23.5%), Johnson si Evinrude (22.3%), Suzuki (10.9%),  Honda (9.2%), pe ultimul loc se situeaza motoarele Tohatsu/Nissan (4.3%). Restul de 3.4% din motoarele outboard intalnite in Romania este compus din motoare precum Parsun, Veterok, si alte motoare mult mai putin cunoscute.

Aceste informatii sunt foarte utile atunci cand ne hotaram sa achizitionam un motor de barca (indiferent daca este nou sau second hand) deoarece in functie de popularitatea motorului ales vom avea sau nu sanse sa gasim piese de schimb compatibile (si cu preturi accesibile), mecanici competenti sau macar sfaturi si informatii utile despre acestea.

Motoarele de barca second hand

Peste 85% din motoarele de barca din Romania sunt la (cel putin) al 2-lea proprietar si asta este un lucru destul de normal in conditile in care un motor poate functiona chiar si zeci de ani de zile daca este intretinut corespunzator.

Problema intervine insa cand vine vorba de piesele de schimb, multi producatori au inceput sa scoata din productie piesele (incepand cu pinioane, pistoane si segmenti) pentru motoarele in 2 timpi iar asta inseamna ca, in scurt timp singura solutie pentru a gasi piese de schimp pentru aceste motoare este sa apelati la cei care se ocupa cu dezmembrari.

used_outboards

O alta problema la motoarele second hand este ca nu avem acces la un istoric de service amanuntit. Nu de putine ori ne-am confruntat cu situatia in care piesele comandate de catre un client nu au fost compatibile cu motorul sau, urmand sa aflam ca fostul proprietar a schimbat complet cizma sau a facut niste modificari motorului fara sa anunte acest lucru cand l-a vandut. Astfel de complicatii sunt deseori greu de observat la o inspectie sumara a motorului inainte de a-l cumpara si deci este este mai mult decat recomandat sa nu cumparati motoare de barca decat de la oameni cunoscuti (si de incredere) sau de la membrii respectati (si cu vechime) de pe forumurile specializate.

Atunci cand vreti sa cumparati un motor de barca ce are nevoie de “mici reparatii” este foarte important sa verificati daca exista (si cat costa) piesele de schimb inainte de a-l cumpara. Indiferent de starea motorului verificati cat costa (si daca se mai produc) consumabilele precum impellerele (rotorul de la pompa de apa), elicea, filtrele de ulei sau combustibil.

motor_stricat

 

Motoarele de barca noi

Preturile de-a dreptul prohibitive fac ca achizitia unui motor de barca nou sa fie pentru multi dintre noi o chestiune  aproape imposibila.  Avantajele sunt insa pe masura, garantia ce acopera cateva sezoane, reviziile periodice, calitatea materialelor ce tine pasul cu tehnologia, consumul redus si certitudinea ca vom gasi piese de schimb ar trebui sa ne  convinga sa  facem niste mici sacrificii si sa cumparam un motor de barca nou.

motor_nou

Din pacate si la motoarele de barca noi apare o problema cand vine vorba de piese de schimb. Producatori precum Suzuki, Honda si Tohatsu au ales sa nu acorde licenta de distributie pentru foarte multe piese de schimb limitand astfel optiunile posesorului de motor cand vine vorba de o reparatie. Acest monopol obliga practic posesorul motorului sa plateasca si sa astepte oricat pentru niste piese absolut esentiale ce s-au defectat din cauza unui accident inevitabil.

Costurile intretinerii unui motor de barca

Indiferent daca achizitionati un motor de barca nou sau unul second hand in stare perfecta de functionare exista niste costuri anuale pentru a-l intretine corespunzator.

Consumabile precum uleiul, uleiul din cizma, rotorul de la pompa de apa, filtrele de ulei si combutibil, bujiile si solutiile de intretinere a motorului implica niste cheltuieli obligatorii. Pe termen lung conceptul “merge si asa” nu este rentabil, in lipsa intretinerii corespunzatoare scad performantele motorului, cresc riscurile unei defectiuni majore si efectiv scade confortul iesirilor pe apa (ce faci daca te lasa motorul in mijlocul baltii si n-ai vasle? dar daca incepe ploaia?).

consumabile

Sa luam ca exemplu un motor de 15 CP in 4 timpi, un litru de ulei costa in jur de 50 lei, uleiul de cizma 55, filtrul de ulei inca 50 de lei, filtrul de combustibil intre 15 si 100 lei iar rotorul de la pompa de apa costa in jur de 80 lei.  Ajungem deci la un minim de 250 de lei pe an doar pentru consumabilele indispensabile. Cam o data la doi (poate chiar trei ani) trebuie si o alta elice, alta linie de combustibil, alt conector, alti bani, alta distractie.

Ce ne facem insa cand producatorul motorului nostru are monopol si pe piata de consumabile compatibilie si pretul pentru un impeller de exemplu este cel putin dublu?

 

Solutia motoarebarci.ro

Tinand cont de toate cele de mai sus ajungem la concluzia ca pescarul amator sau, genul de om care iese cu barca de doar cateva ori pe an are nevoie de un motor fiabil, usor si ieftin de intretinut, un motor pentru care este usor si la indemana sa gasim piese de schimb si consumabile pe termen lung.

Noi va propunem motoarele de barca Parsun, sunt motoare in 4 timpi cu puterea intre 2.6 si 25 CP, motoarele sunt fabricate in China de catre ingineri ce si-au capatat experienta lucrand pentru Yamaha, Nissan si OMC.

parsun

Stiu ca (cel putin in Romania) exista anumite prejudecati legate de lucrurile “made in China”, evident ca multe din aceste prejudecati sunt fondate insa trebuie sa tinem cont ca cel putin in ultimi 10 ani lumea s-a schimbat, costurile mici de productie si stimulentele economice pentru industrializare fac ca o firma sa poata produce un bun de calitate superioara la un pret mult mai mic doar prin simplul fapt ca a mutat procesul de productie in China.

Cu totii stim ca atunci cand cumparam orice fel de produs o buna parte din banii cheltuiti se duc pe “brand”, pe numele si prestigiul firmei, deducem astfel ca o firma nou infiintata, o firma ce incearca sa intre pe piata nu isi permite (nu are de ce) sa aibe preturile prohibitive practicate de “greii” ce activeaza deja pe piata. Cei de la Parsun au intrat pe piata motoarelor de barca in 2001 cu un produs de o calitate exceptionala, fiabil, rezistent la abuz si usor de intretinut cu un pret mai mult decat acceptabil.

parsun1

In tari precum Australia si Canada motoarele de barca Parsun si-au dovedit deja eficienta, fiind considerate pe plan egal cu Yamaha si Mercury (pentru motoarele de pana in 25CP), iar pretul accesibil a motoarelor Parsun i-a obligat practic pe marii producatori sa scada preturile motoarelor de barca pe scara larga pentru ca  efectiv s-a demonstrat consumatorilor ca poti avea un motor de barca bun, fiabil, durabil si rezistent la un pret decent.

La capitolul distributie de piese de schimb cei de la Parsun s-au organizat exemplar, piesele de schimb se gasesc din abundenta la preturi decente insa din ce am observat noi nu prea exista nevoia de a schimba ceva. Ce piese de schimb am vandut pentru motoarele Parsun am vandut pentru ca motoarele au fost implicate in accidente inevitabile (de exemplu cizma a lovit cu putere un obstacol subacvatic si s-au spart pinioanele), accident ce a defectat piese care pentru motorul Parsun au costat zeci de euro iar pentru un alt tip de motor ar fi costat sute.

Inteleg, prejudecatile nu pot fi indepartate peste noapte dar faptul ca un produs este fabricat in China nu inseamna ca obligatoriu este slab calitativ, inseamna doar ca este mai ieftin si mai rentabil ca acel produs sa fie fabricat acolo.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

0 Flares Facebook 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×