Despre impeller

In acest articol vom vorbi despre ce este si cum se schimba impellerul (rotorul) de la pompa de apa a motoarelor de barca.

Absolut toate motoarele din lume degaja caldura imediat ce incep sa arda combustibil, aceasta caldura, daca nu este indepartata poate cauza deformarea sau chiar topirea componentelor motorului.

Motoarele de barca folosesc o pompa de apa situata in cizma pentru a trage apa si a o circula prin motor pentru a-l raci. Majoritatea pompelor de apa sunt compuse din 3 componente principale: carcasa superioara ce are o iesire care se introduce in furtunul/teava care conduce apa spre motor, carcasa impellerului, un cilindru de aluminiu sau otel inoxidabil in care se introduce rotorul, “inima pompei” adica impelerul sau rotorul de cauciuc ce se invarte pentru a trage apa, si “oglinda” sau capacul metalic ce inchide partea inferioara a ansamblului.

30374_kit_pompa_de_apa

Practic un motor de barca fara pompa de apa poate functiona cel mult cateva minute pana apar defectiuni majore (implicit foarte scump de remediat), motiv pentru care toti proprietarii de motor de barca trebuie sa acorde deosebita atentie sistemului de racire.

Partea cea mai importanta a pompei de apa este impellerul, un rotor de cauciuc ce este invartit de axul transmisiei pentru a trage si impinge apa pe linia de racire. Absolut toti producatorii de motoare de barca recomanda inspectarea si schimbarea rotorului ca 100 de ore de functionare a motorului (sau mai des daca utilizati motorul in apa sarata) sau o data pe an.

Impellerul este crucial pentru buna functionare a oricarui motor de barca, acest rotor este o piesa consumabila ce se va strica (se rupe, se topeste, isi pierde elasticitatea) din cauza impuritatilor din apa si a utilizari intensive a motorului.

Din pacate, din ce am observat lucrand cu posesorii de motoare de barca din Romania majoritatea schimba impellerul doar atunci cand observa ca motorul “nu mai scuipa apa”, adica atunci cand motorul deja se supraincalzeste si usor usor (poate insesizabil pe termen scurt) scade randamentul acestuia.

blown-impeller_001

O alta gresala grava pe care o fac multi posesori de motor de barca este ca dupa o inspectie sumara a rotorului il introduc tot pe cel vechi (folosit) in pompa de apa, adesea folosindul pana se rup sau se tocesc complet palele. Trebuie tinut cont ca rotorul, fiind facut din cauciuc, are o anumita elasticitate ce se pierde in timp si, chiar daca rotorul in sine nu pare tocit sau uzat acesta nu va functiona corespunzator.

Destul cu preludiul despre importanta inspectarii si schimbarii impelerelor, stiu si eu ca intodeauna comoditatea primeaza si foarte multi oameni vor ramane la mentalitatea “de ce sa-l schimb daca merge” (urmand ca dupa ce nu mai merge de 3-4 ori o sa trebuiasca schimbat mai mult decat rotorul).

carcasa

Sa trecem la schimbatul propriu zis al rotorului, in primul rand trebuie sa identificam exact de ce impeller avem nevoie. Precum bine stie toata lumea majoritatea motoarelor de barca din Romania nu sunt la primul proprietar iar asta inseamna ca de cele mai multe ori proprietarul actual nu are un istoric foarte clar al motorului, este posibil ca de-a lungul vietii motorului sa se fi schimbat ceva la cizma, fie axul, fie pompa de apa, poate chiar cizma cu totul. Asta inseamna ca identificarea impellerului folosind doar seria si modelul motorului nu este 100% precisa.

Rotoarele de la pompa de apa nu sunt piese universale! De exemplu, nu exista un rotor standard pentru motoarele Yamaha si nici pentru motoarele Yamaha de 5CP. Forma si dimensiunile impellerului difera in functie de anul si locul de fabricatie a motorului, de serie sau de model. Cel mai sigur si precis mod de a identifica corect de ce impeller aveti nevoie este sa desfaceti pompa de a apa si, daca rotorul existent nu are stantat un cod original, sa masurati axul si locasul impellerului.

Atentie! Spun ca trebuie masurat diametrul axului, diametrul carcasei metalice si adancimea acesteia deoarece rotorul in sine se uzeaza si cotele luate de pe rotor in sine nu sunt tocmai precise. Trebuie tinut cont ca diametrul interior al carcasei metalice trebuie sa fie mai mic ca lungimea din pala in pala a rotorului. Impellerul trebuie sa stea cu palele indoite (invers acelor de ceasornic) pentru a permite pompei sa traga apa, astfel este obligatoriu ca palele sa fie mai lungi decat carcasa.

Cote

dreapta

 

Odata ce aveti notate cotele trebuie doar sa cautati rotorul pe motoarebarci.ro, daca nu gasiti pe site un rotor cu cotele de care aveti nevoie atunci sunati la nr 0755.863.100 pentru a ruga un operator sa va ajute.

Montarea impellerului nou este un proces intuitiv (mai ales daca l-ati scos deja pe cel vechi. Daca nu va descurcati o simpla cautare pe Youtube va reda o multime de clipuri cu instructiuni video.

Pe final subliniez inca o data importanta inspectarii si schimbarii impellerului la (cel putin) 100 de ore de functionare sau o data pe an. Inamicul principal al impellerului este caldura asa ca daca porniti motorul pe uscat (fara sa aiba de unde sa traga apa) acesta se va topi complet in 20-30 de secunde, pistoanele sau segmentii urmand a se distruge in cateva minute.

Daca asteptati pana se distruge complet rotorul bucati din acesta pot ramane blocate in sistemul de racire cauzand defectiuni motorului. Impellerul topid va deteriora si carcasa, garnitura si oglinda pompei de apa. Este mult mai ieftin si mai sanatos pentru motor sa inlocuiti periodic impellerul decat sa asteptati sa apara probleme.

Consultati oferta motarebarci.ro pentru impellere compatibile cu motoarele:

elice motoare yamaha elice pentru motoare mercury elice pentru motoare johnson elice pentru motoare honda

  elice pentru motoare suzukielice motoare Tohatsulogo_selvamarine

Motoare Inboard:
elice motoarele mercruisermanual service pentru motoarele de barca Volvo Penta

Mai jos este o galerie foto cu rotoare distruse, imaginati-va ce inseamna ca un motor sa ruleze cu racirea asigurata de asa ceva:

Un comentariu la Despre impeller

  1. Daniel Cristian Dinu says:

    Dragi motoriati amatori,

    Un amanunt esential, aceasta pompa nu este centrifugala precum cele auto ci una volumica.
    Contactul intre palete si statorul profilat este conditie de baza pentru buna functionare a pompei.
    Cred ca de aici mentalitatea “merge si asa” este cea aducatoare de gauri in buget.
    Sa procedam ca in medicina: “mai usor previi decit sa tratezi”

    O zi senina tuturor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *