Despre anozi

Coroziunea este o problema foarte des intalnita la obiectele metalice ce intra in contact cu apa iar motoarele de barca sunt evident predispuse la aceasta problema.

Contrar opiniei generale coroziunea nu este o problema ce apare doar din cauza apei sarate, apa dulce este (si mai ales apa ducle poluata) aproape la fel de nociva pentru un motor de barca neprotejat.

Coroziunea este un proces ce  poate distruge complet cizma unui motor atat pe exterior cat si in interior. In interior daunele pot aparea daca etanseitatea grupului este compromisa iar apa ajunge sa patrunda la pinioane, mai ales piulitele ajung sa se sudeze pe ax iar de multe ori singura solutie este distrugerea acestora pentru a putea investiga restul grupului. Daunele exterioare, la nivel de carcasa, influenteaza negativ performanta motorului si in mod evident ajung sa compromita etanseitatea grupului.

diferenta

Motoarele inboard cu transmisie sterndrive necesita o atentie sportita cand vine vorba de protectia impotriva coroziunii in primul rand datorita suprafatei mari ce intra in contact cu apa cat si din cauza preturilor mari a pieselor de schimb. Tinand cont de faptul ca barcile dotate cu motor inboard tind sa stea mai mult in apa decat barcile cu motoare outboard, investitia in protectia motorului este mai mult decat justificata.

Mai jos puteti vedea posteriorul unei (probabil) superbe salupe cu 2 motoare inboard lasata in apa timp de 18-24 luni fara anozi:

Galvanic-Corrosion_18-24_months

 

Protectia impotriva coroziunii.

Cea mai buna protectie impotriva coroziunii motorului de barca este prevenirea acesteia folosind anozi de sacrificiu si vopsea creata special pentru special petnru mediu acvatic (aici vorbim atat despre vopsea antivegetativa pentru metal cat si eventuala vopsea pentru retusul zgarieturilor.)

Este foarte important sa inspectati periodic cizma pentru a verifica daca au aparut urme de coroziune, verificati in mod special anozii, pentru a oferii un maxim de protectie acestia trebuie sa fie inlocuiti cand vedeti ca s-au consumat in proportie de aproximativ 50%.

In faza incipienta coroziunea se va observa sub forma unor pete mici de vopsea umflata sau mici portiuni in care vopseaua deja a picat.

Inceput (avansat) de coroziune pe Bravo II

Inceput (avansat) de coroziune pe Bravo II

Daca observati astfel de pete (in numar suficient de deranjant) atunci cea mai buna solutie este sa smirgheluiti (foarte fin) si sa revopsiti cizma. Pentru aceasta operatiune este mai mult decat recomandat sa folositi vopsea speciala pentru motorul de barca, vopseaua spray pentru auto nu este conceputa pentru a sta in apa cum (si cat) sta cizma unui motor de barca.  Un tub de vopsea pentru motorul de barca nu are un pret exagerat si pe termen lung va va scuti de multe batai de cap. Pentru motoarele inboard ce au cizma in apa un timp indelungat este indicat sa folositi si un spray cu vopsea antivegetativa deoarece vietatile ce aleg sa-si faca casa pe transmisia motorului vor distruge in timp vopseaua.

Anozii de sacrificiu.

Practic toate metalele imersate intr-un lichid conductor degaja un (foarte slab) curent electric. Atunci cand doua metale sunt in contact si imersate intr-un lichid conductor atunci ele formeaza o celula galvanica (sau mai simplu, ceva asemanator unei baterii). Metalul mai nobil se numeste catod iar metalul mai putin nobil se numeste anod. Practic anodul se corodeaza si protejeaza catodul.

haul-out-09-245

Ca si exemplu practic intre axul elicei si carcasa cizmei  se formeaza o astfel de celula iar carcasa cizmei, fiind dintr-un metal mai putin nobil ca otelul axului, se va coroda mult inaintea axului.

Pentru a proteja intreaga cizma avem deci nevoie de un metal mai putin nobil, un anod, care sa se sacrifice (sa se corodeze) pentru a salva restul pieselor.  Acest fenomen se intampla atat in apa sarata cat si in apa dulce, difera doar viteza cu care se corodeaza piesele, in mod evident insa trebuie acordata mai multa atentie motoarelor ce functioneaza in apa sarata.

Tipuri de anozi

Nu toti anozii sunt facuti din acelasi material, in functie de unde intentionati sa folositi barca trebuie sa folositi anodul potrivit.

Cand vine vorba de tipurile de anozi diferenta principala este materialul din care sunt facuti, avem de ales dintre zinc, aluminiu si magneziu.

sursa: ijinmarine.net/apps/blog/

Desi toate tipurile de anozi protejeaza motorul unii se vor consuma mai repede decat altii in functie de tipul apei in care stau.

Asadar trebuie stiut ca:

Anozii din Zinc se folosesc in apa sarata!

Anozii din Aluminiu se pot folosi atat in apa sarata cat si in apa dulce.

Anozii din Magneziu se folosesc doar in apa dulce.

Daca folosim anozii de magneziu de exemplu in apa sarata acestia se vor consuma mult mai repede, la fel si daca folosim anozii din zinc in apa dulce.

Anozii din Aluminiu, desi par solutia universala pentru ca ofera o protectie rezonabila in orice mediu nu exceleaza in vreun mediu anume. Daca alternati plimbarile intre apa dulce si mare atunci acestia sunt cea mai economica solutie. Daca insa barca sta predominant in apa dulce este recomandat sa folositi anozi de magneziu iar daca barca sta in apa sarata este de preferat sa folositi anozi din zinc.

La fel ca si celelalte “reguli” de intretinere a motorului de barca inspectarea si inlocuirea periodica a anozilor va va scuti de cheltuieli neprevazute si de multe batai de cap.

Un kit complet de anozi din magneziu pentru motoarele Mercruiser cu Cizma Alpha One Generation II de exemplu costa aproximativ 600 lei, desi pare mult, o astfel de investitie ajunge sa va economiseasca mii si mii de lei pe termen lung.

Mai jos avem cateva cazuri extreme de coroziune la motoarele de barca:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *