Depozitarea motorului de barca

Mai este foarte putin timp si vine momentul in care trebuie sa lasam gandurile de iesit cu barca pentru vremuri mai calde. O data cu venirea frigului iesirile la balta vor fi mai rare si rasariturile vazute de printre copaci vor fi inlocuite cu arome de must, vin fiert, sarmale si cozonaci.

Toamna si iarna vor trece insa si vom avem iar ocazia sa ne delectam cu sunetul produs de motorul de barca, de mirosul apei si de iesirile cu prietenii in natura. Pentru a ne bucura cu adevarat de inceputul sezonulului trebuie ca si echipamentul pe care il folosim sa functioneaze corect. Ca motorul de barca sa functioneze corect cat mai multe sezoane trebuie sa dedicam cateva ore pregatirii sale pentru perioada de depozitare pe timp de iarna.

iarnabarca

Desi cel mai bine este sa urmati instructiunile din manualul de utilizare al motorului dvs, mai jos am sa incerc sa discut despre cateva operatiuni de care trebuie sa tineti cont cand vine vorba de pregatirea motorului pentru depozitare indelungata. Voi ce si cum folositi? Ce branduri va plac si de ce?

1.  Clatirea motorului si spalarea sistemului de racire.

Am vorbit si in articolul despre intretinerea motorului despre importanta acestei proceduri. Practic mici impuritati din apa se pot acumula si depune in diferite parti ale sistemului de racire care in timp creeaza blocaje sau scad debitul apei necesare pentru racire.

Daca operati motorul in apa sarata riscul defectiunilor creste, clatirea si spalarea motorului fiind aproape obligatorii pentru buna functionare a motorului.

Sistemul de racire se curata foarte usor. Trebuie sa ridicati motorul si sa introduceti cizma intr-un butoi (pentru motoarele mai mici o galeata poate fi suficienta) avand grija ca gura de absorbtie a apei sa fie in totalitate scufundata in apa curata, dulce si proaspata. Apoi turati motorul si lasati-l sa mearga cateva minute.

adaptor_circularO metoda mai comoda si mai curata de a clati racirea unui motor outboard este sa folositi un adaptor de pornire pe uscat. Este vorba de niste “urechiuse” ce se pun peste gurile de admisie a apei, urechiuse prevazute cu o gaura pentru furtun. Practic doar montati urechiusele (dureaza aproximativ 20 de secunde), dati drumul la apa si porniti motorul.  Aveti apoi timp 5-10 minute sa mai spalati (cu o carpa umeda) si carcasa exterioara, sa beti o bere, sa spuneti un banc sotiei sau sa va jucati putin cu cainele.

Ideea este ca nu mai trebuie sa tineti de motor, sa-l mutati dintr-o parte in alta, sa-l ridicati de n+1 ori. Un adaptor de pornire pe uscat este o investitie modica pentru confortul si timpul dvs.

 

2. Golirea liniei de combustibil si curatarea carburatorului.

Dupa ce clatiti sistemul de racire nu opriti motorul, deconectati linia de combustibil si lasati motorul sa mearga pana arde tot combustibilul ramas. Cand observati ca raguseste trageti de soc pana isi revine.

Impuritatile din benzina se pot acumula si pot dauna grav sistemului de alimentare. Problema este mai grava la motoarele in 2 timpi din generatiile vechi unde se face manual amestecul ulei/benzina. In timp uleiul si benzina se despart si la primele porniri nu se va lubrifia corect motorul, existand riscul aparitiei unor defectiuni scumpe de reparat.

Din pacate problema se agraveaza la motoarele in 2 Timpi din generatiile mai vechi, in special la motoarele mici piesele de schimb devin din ce in ce mai greu de gasit iar o defectiune usor de evitat poate cauza inoperabilitatea definitiva a motorului sau ore intregi de cautat piese.

O data ce s-a oprit motorul aplicati un spray pentru protectia carburatorului/motorului pana totul este curat si frumos. Schimbati filtrul de benzina daca este cazul (acest model de filtru de benzina se poate demonta, spala si refolosi) si inspectati linia de combustibil, conectorul si pompa de benzina pentru a observa eventualele probleme din timp.

gs30435a

3. Schimbati uleiul si filtrul de ulei.

Toti producatorii insista asupra acestui aspect al intretinerii motorului de barca. Este foarte important sa folositi ulei de calitate, noi recomandam Quicksivler deoarece este conceput special pentru motoarele de barca, contine aditivi speciali ce-i ofera stabilitate si-i pastreaza performantele in medii foarte umede.

4.  Schimbarea uleiului din cizma si lubrifierea grupului

Aceasta probabil ca este cea mai neplacuta si murdara din toate operatiunile de intretinere in vederea depozitarii unui motor de barca.

La motorul dvs veti observa doua suruburi pentru scurgerea uleiului din cizma, unul este jos, celalalt este situat undeva mai sus, localizarea exacta a suruburilor poate diferi in functie de motor.

uleicizma

Desfaceti ambele suruburi (avand grija sa nu rataciti saibele) si asteptati pana se scurge tot uleiul.

Urmeaza apoi sa introduceti uleiul nou de cizma, aici exista doua optiuni, in functie de tipul de ulei pe care il folositi. Prima optiune este sa folositi o pompa pentru introducerea uleiului iar cea de a doua este sa achizitionati un ulei de cizma Lubrimatic 80w/90 ce este ambalat intr-un tub prevazut cu un stut ce se varsa direct in cizma.

Ideal este sa introduceti uleiul prin gaura de jos pana incepe sa iasa prin gaura de sus. Cum a inceput sa iasa uleiul pe sus trebuie sa scoateti tubul/pompa si sa acoperiti gaura (de jos) cu un deget pana sunteti gata sa strangeti la loc suruburile (nu uitati de saibe).

5.  Acoperirea si depozitarea motorului

Coroziunea este dusmanul numarul unu a tuturor componentelor metalice din motor, asigurati-va ca motorul este uscat si depozitat (in pozitiile recomandate de producator) intr-un loc uscat si bine aerisit.

 

husaprelata

Cam astea ar fi sfaturile noastre pentru a va asigura ca la primavara prima iesire cu barca va fi una placuta, fara stresul cauzat de un motor care “s-a imbolnavit” pe timpul iernii. Voi cum pregatiti motorul pentru iarna?

8 Comentarii la Depozitarea motorului de barca

  1. Cornel says:

    Foarte interesant articolul, e bine de stiut…

  2. ALIN says:

    Inca ceva usor de facut si destul de important zic eu este sa desurubam bujiile si sa improscam cu ulei prin orificii in capul pistonului, pentru ungerea cu o pelicula de ulei a camasilor, dupa care montam bujiile la loc.

  3. Dan Dumitru says:

    Foarte interesant articolul.
    Am totusi o intrebare: in cazul in care pe perioada de iarna se lasa motorul pe barca, exista posibilitatea ca apa sa ramana “pe undeva” prin instalatia de racire, inghetand si spargand astfel motorul (in zona respactiva)?
    Va multumesc anticipat!

    • cristian says:

      daca motorul e nou nout , o iarna nu e chiar mare problema, depinde si de cat de frig este, unde este parcata barca, cat de des l – ai folosit samd, dar dupa un an operatiunea e obligatorie ca sa nu ai probleme. Cel mai sigur e sa faci operatiunea, mai ales ca nu e chiar asa dificila.

  4. cristian says:

    Ma pregatesc sa fac actiunea de curatare, dupa utilizarea motorului in mediul marin. Sa vedem cum decurge. Multumesc de informatii.

  5. Adelin Popa says:

    Dupa ce clatiti sistemul de racire nu opriti motorul, deconectati linia de combustibil si lasati motorul sa mearga pana arde tot combustibilul ramas. Cand observati ca raguseste trageti de soc pana isi revine.O data ce s-a oprit motorul aplicati un spray pentru protectia carburatorului/motorului pana totul este curat si frumos.

    1. Tragerea socului in momentul in care raguseste are ca scop arderea totala a combustibilului din carburator ?
    2. Legat de aplicarea sray ului de protectie… este destinat protectiei exterioare carburatorului ? Pentru protectia interioara a carburatorului e suficienta arderea amestecului de combustibil ( ptr motoarele in 2 timpi ) ?

  6. Ora Exacta says:

    Cautand pe internetul romanesc uite ca am aflat pe pagina dumeavoastra.
    Trebuie sa apreciez ca sunt placut surprins
    de calitatea articolelor de pe aceasta pagina si va urez cat mai mult succes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *