Alegerea elicei

Probabil ca partea cea mai imporanta a oricarui motor de barca este elicea. Indiferent ca aveti 4 cai putere sau 400 un motor de barca fara elice nu este altceva decat o ancora zgomotoasa care consuma benzina.

Pentru a intelege exact ce fel de elice este recomandata carui fel de barca trebuie sa intelegem mai intai exact cum functioneaza o elice, care este diferenta intre 2, 3 si 4 pale si care este legatura intre pas si diametrul elicei.

Cum functioneaza elicele de barca.

figure3-1Precum vedeti in poza alaturata  este reprezentata o elice cu rotire pe dreapta a caror pale se misca de sus in jos din stanga spre dreapta. Atunci cand lama (pala) se misca in jos impinge apa in jos si in spate (exact ca atunci cand inoti). In acelasi timp apa trebuie sa se duca repede in spatele lamei pentru a ocupa spatiul ramas liber. Din asta rezulta o diferenta de presiune intre cele doua parti ale lamei. In spatele lamei avem o presiune pozitiva ce impinge iar in fata lamei avem o presiune negativa ce trage apa.

Aceste reactii au loc pe toate palele elicei pentru fiecare rotatie a acesteia. Astfel elicea, motorul si tot ce este legat de acesta este atat tras cat si impins pe apa.

Aceasta diferenta de presiune face ca apa sa fie trasa in elice si propulsata in spatele ei, principiul de functionare este identic cu cel al unui ventilator care trage aerul din spate si il in “arunca” in fata.

Elicea trage apa din fata (partea indreptata spre barca) printr-un cerc imaginar ce este putin mai mare ca diametru elicei . Cand se invarte, elicea accelereaza apa trasa si o impinge printr-un cerc imaginar ce este mai mic ca diametrul propriu zis al elicei.

figure3-2_3-3

Cu cat elicea are mai multe pale cu atat “muta” mai multa apa ceea ce inseamna ca se dezvolta mai multa forta de impingere.

Pasul elicei

Pasul elicei poate fi definit ca distanta parcursa de elice intr-o singura rotatie de 360°. De exemplu o elice cu pasul de 20” se deplaseaza 20” pentru fiecare rotatie completa (asta in aer, distanta parcursa in apa este desigur mai mica). Practic este acelasi principiu de functionare ca la un surub, un surub cu pasul de 10” avanseaza 10” la fiecare rotire completa.

pas

Un pas mai mic va creste acceleratia si puterea de “impingere” a motorului iar un pas mai mare va creste viteza barcii atata timp cat motorul dezvolta suficienta putere pentru a mentine un numar optim de rotatii pe minut.

Este foarte important sa alegeti pasul elicei in functie de modul in care folositi barca. O barca grea are nevoie ca motorul sa dezvolte mai multa forta de impingere si deci are nevoie de o elice cu un pas mai mic (elice de tractiune). Un pas mai mic creste puterea de acceleratie si ajuta motorul sa atinga un maxim de RPM la viteze mai mici, din pacate asta inseamna ca trebuie sacrificata din viteza maxima de deplasare.

Un pas mai mare ajuta barca sa capete o viteza mai mare insa scade tractiunea. O barca grea cu pasul prea mare nu va dezvolta suficienta forta pentru a intra in glisaj si poate cauza defectiuni grave motorului.

pitch

Pentru a va da seama de pasul optim al elicei pentru barca dumneavoastra trebuie sa faceti un simplu test. Ideea este sa turati motorul la maxim (cu barca incarcata ca pentru o tura obisnuita) notand unde va situati in functie de limita maxima de rotatii pe minut precizata in manualul de utilizare . Trebuie tinut cont ca adaugand un inch la pasul elicei veti reduce RPM la full-acceleratie cu 150 la 200 RPM, scazand un inch la pasul elicei va creste RPM cu 150 la 200 RPM.

De exemplu: un motor echipat cu o elice cu pasul de 21 dezvolta 4200 RPM insa limita superioara de RPM a motorului este de 4600RPM. Pentru a atinge potentialul maxim al motorului este nevoie de o elice cu pasul de 19. Daca motorul este turat la maxim si turometrul indica 6100 RPM iar limita este la 5600 atunci clar trebuie crescut pasul elicei.

Daca doriti sa treceti de la o elice de 3 pale la o elice de 4 pale (pentru mai multa putere de tractiune) trebuie sa tineti cont ca cea de a 4-a pala dezvolta, in general cu 50-100 RPM mai putin ca o elice cu 3 pale cu acelasi pas.

Acest test este cel mai sigur si simplu mod de a afla exact ce pas este ideal pentru motorul si barca dvs.

Diametrul elicei.

Diametrul elicei este diametrul cercului imaginar format de rotatia completa a elicei (din varful palei). Diametrul va fi determinat de numarul de RPM si puterea care sunt transmise elicei. Practic in mod normal diametrul elicei creste la elicele cu pasul mai mic (pentru barci mai grele) si scade la elicele cu pasul mai mare.

In termeni mai simpli, daca diametrul elicei este mai mare atunci elicea impinge mai multa apa avand nevoie de mai multa putere a motorului si invers.

diametru

 Consultati oferta noastra pentru elicele compatibile cu motoarele:

elice motoare yamaha elice pentru motoare mercury elice pentru motoare  johnson elice pentru motoare  honda

 elice pentru motoare  suzuki elice  motoare Tohatsu

Motoare Inboard:
elice motoarele mercruisermanual service pentru motoarele de barca Volvo Penta

 

33 Comentarii la Alegerea elicei

  1. Moiceanu Marian says:

    Buna ziua,
    Am barca Quicksilver 500 din 2003 echipata cu motor Honda 75 cp VTEC din 2007.Ce elice îmi recomandați ca sa pot glisa cu 6 pers. și bagaj ,dacă mai reduce și consumul mai bine !!!
    Am elice cu 3 pale cod 13,25 x cu 15 caneluri .
    Va mulțumesc !

    • Catalin says:

      De recomandat din pacate nu va pot recomanda decat sa mai cititi o data articolul. Nu va pot recomanda un pas anume pentru elice deoarece sunt foarte foarte multi factori de care trebuie sa tineti cont (greutatea totala a barcii, starea motorului, greutatea medie a bagajelor si locul unde le depozitati, tipul de apa pe care navigati, etc).

      Cel mai sigur este sa incarcati barca cu cele 6 persoane si bagaje si sa iesiti cu ea la o proba. Turati motorul la maxim si observati unde este acul in raport cu RPM maxime recomandate de producator (verificati in manual). Daca este nevoie sa scadeti numarul de RPM aveti nevoie de o elice cu un pas mai mare (pentru fiecare inch in plus se scad in jur de 150-200RPM) daca aveti nevoie sa cresteti turatia motorului atunci aveti nevoie de o elice cu pasul mai mic decat ce aveti acum pe barca (tot asa, pentru fiecare inch motorul tureaza cu 150-200 RPM mai mult).

      Dupa codul pe care mi l-ati dat vad ca aveti diametru de 13.25, pasul este de 17? Pentru motorul dvs. va recomandam elicea Solas 1411 iar pe stoc avem momentan cu pasul de 13, 15, 18 si 19, doar dvs, puteti spune de care aveti nevoie. Sunati la 0755.863.100 pentru mai multe detalii.

      Din pacate nu exista o solutie standard cand vine vorba de elice, cel mai bine este sa testati si sa vedeti de ce aveti nevoie strict pentru cazul dvs. Ideal este sa aveti 2 elice, una pentru atunci cand este foarte incarcata barca si una pentru atunci cand doar vreti sa iesiti la o plimbare.

      *pentru a va proteja intimitatea v-am sters numarul de telefon din comentariu

  2. marius donosie says:

    buna ziua.
    am o barca shetland 500 cabinata, greutate proprie 600 kg, motor mercury 90cp, 4 timpi, greutate motor 189 kg.
    momentan am o elice cu pasul de 19, barca gliseaza mai greu cand este incarcata dar a scazut consumul. inainte am avut o elice cu pasul de 15, mergea bine dar aveam un consum exagerat.
    intrebarea mea este daca o elice cu pasul de 17 ma ajuta sau nu.
    multumesc

    • Catalin says:

      Buna ziua,
      Da, teoretic o elice cu pasul de 17 v-ar ajuta. La 90CP presupun ca aveti un turometru pentru a putea face testul despre care am scris in articol pentru a vedea exact pasul optim al elicei pentru barca dvs.

      Desi ar implica o investitie maricica in cazul dvs. (care sunt de parere ca s-ar amortiza pe termen lung) va sugerez sa aruncati o privire peste ce pot sa faca stabilizatoarele hidrodinamice.

  3. Adrian Constantin says:

    D-le Catalin ,
    In primul rand doresc sa va felicit pentru unicitatea articolului.
    Un alt articol care sa prezinte atat de clar si logic aceasta problema , nu am gasit pana in prezent.
    In urma cu trei ani singura “recomandare” privind alegerea elicei , primita chiar de la furnizorul de motoare , a fost “incearca mai multe”.
    Am rezolvat problema cu ajutorul unor articole din SUA.
    In acest moment mi-ar face placere sa discut cu o persoana competenta despre “maximizarea” si “acordul fin” al performantelor unui motor de viteza , prin echiparea cu o elice cu totul deosebita.
    Barca este Buster Magnum (1000kg), motorul Verado 225cp .

    Cu apreciere
    Dr. Adrian Constantin

    • Catalin says:

      Multumesc pentru apriecieri insa nu prea vad cum va pot ajuta in privinta alegerii elicei optime situatiei dvs. Cum am scris si in articol, ideal este sa testati si pe baza testelor sa alegeti elicea potrivita.

      Ca si persoana (mai mult decat) competenta cand vine vorba de alegerea (si “fine tuning”) elicelor pentru motoarele (si barcile) de viteza va recomand utilizatorul [url=http://forum.capcompas.ro/index.php?action=profile;u=16233]Fritz[/url] de pe forumul Cap Compas.

  4. Marius says:

    Ar trebui aflat mai intai ce elice aveti acum pe motor si plecand de aici sa luati alta. Daca acum aveti o elice cu pas de 17-19 sa zicem si nu sunteti satisfacut de viteza barcii atunci ar trebui sa va indreptati catre o elice cu pas mai mare, de 21.
    Daca in schimb nu aveti tractiune, adica simtiti ca barca nu prea trage, se tureaza motorul in gol, e clar ca v-ar trebui o elice de forta, adica cu un pas mai mic.

    Producatorii de motoare livreaza motoarele echipate cu elice cu pasul de mijloc, sa fie si de viteza si de tractiune…oarecum.
    Apoi , utilizatorul, in functie de ce anume vrea sa obtina schimba elicea. Aceeasi elice pe o barca cu incarcatura mai mare sau pe una mai usoara nu se comporta la fel.

    Bafta

  5. Mihai says:

    In cazul motoarelor cu 2 elici, duopro, e indicat ca ambele elici sa aiba acelasi pas sau pot fi si pas diferit ?

  6. Mihai says:

    O alta intrebare…pot combina o elice cu 4 pale cu una cu 3 pale ? Si cum e mai indicat sa fie cea cu 4 pale, elicea cea mare sau cea mica ?

  7. Mihai says:

    Eu am un motor volvo cu duopro. As vrea sa inlocuiesc una din cele 2 elici cu 3 pale cu o elica cu 4. Care ar fii indicat sa o inlocuiesc, cea mare sau cea mica ? Iar amandoua elicile trebui sa aiba acelasi pitch ?

    • Adrian Oaida says:

      Elicele duble de la Volvo, (de unde si numele DuoProp – Duopropeller) nu se schimba INDEPENDENT. Se comanda si se schimba pereche. Daca vreti sa schimbati pasul raman valabile discutiile anterioare ca si pentru O SINGURA ELICE. Se schimba tot ansamblul.
      Inventia celor de la VOLVO a fost introdusa nu pentru a pune 2 elice pe un motor ci pentru a contracara niste fenomene daunatoare ce apar la miscarea unor pale intr-un fluid, cum ar fi turbioanarea, cavitatia etc.

      Cu stima
      Adrian Oaida

  8. gufisor says:

    Salutare, am un motor honda 5 cp 200×190 si 7 7/8×7 1/2 si o barca gonflabila Honwave 3,5 ( 100 kg goala inclus motor ) la care constructorul recomanda max 20 CP . Incarcat 300-400 kg total ajung la 10 km/h. Ce se poate face , referitor la elice ptr a putea glisa sau macar mari viteza ? Nu glisez nici gol adica 200 kg. Doar schimbarea motorului cu unul mai puternic? Multumesc..

  9. Am un motor Yamaha F40CP 4 stroke (din ?2012 – am inteles ca era modelul nou)
    cu o elice SOLAS MYSTH 11.1X14 (cu 3 pale)
    Motorul este pus pe un catamaran cu o lungime de 8m lat de 2,5 si cu o greutate de 1600kg (gol) si circa 3000 kg (incarcat cu 16 persoane a cate 80 kg).

    Problema mea este ca ambarcatiunea merge prea incet. De regula merg cu 2200 RPM (caci peste aceasta viteza, “taie” apa, adica trage cumva aer si desi turatia creste, viteza scade.

    Mai multe persoane mi-au spus ca trebuie sa schimb elicea cu una care sa imi permita sa ajung la turatia normala de circa 3600 – 4200 RPM (dvs. ma puteti ajuta cu precizarea turatiei normale?)

    Deci, ce imi recomandati?

    Re: kit de asamblare? > http://motoarebarci.ro/nut-piulita-cu-caneluri.html (98 lei)
    http://motoarebarci.ro/elice-mercury-40-60cp-3-pale-13-caneluri-clone-clone-clone-clone.html

    Re: inlocuire > cred ca pot sa schimb si singur elicea (puteti confirma?) Exista vreo scula ori procedura speciala?

    Cu stima,
    Constantin Turmac
    0720762468

  10. puiu says:

    va salut! am un Yamaha de 25hp, care are o pala de la elice putin deformata, deci trebuie alta elice. asta e clar. nu stiu nimic despre firmele producatoare de elici, deci mi s-a spus sa iau doar originale Yamaha. este solas, ca marca ceea ce caut?

  11. gabi lungu says:

    am cumparat o barca sunbrid barleta 208 motor omc 200cp dar nu are elice stiti din intamplare ce elice trebuie sa cumpar?multumesc anticipat

    • Catalin says:

      Am nevoie de mai multe informatii despre motor, daca daca axul elicei dvs are 15 caneluri atunci elicea Solas 2511 este cea potrivita. In privinta pasului, daca nu ati mai avut elice pana acum va recomand ceva mediu (17 sau 19).

      Desigur ca puteti monta si stabilizator, vi-l recomand pe cel ce nu necesita gaurirea placii de anticavitatie: Stingray Starfire

  12. gabi lungu says:

    stabilizator pot sa montez si eu?

  13. gabi lungu says:

    motorul este 5,0 l.cizma omc king cobra.barca are 1300kg.
    as dori elice cu 4 pale din cate am inteles e mult mai echilibrata.

    • Catalin says:

      Avem pe stoc elice cu 3 pale, la pretul de 193 dolari, pas de 17
      Se poate aduce la comanda si elice cu 4 pale, sunt in stocul furnizorului cu pas de 17 sau 19 la pretul de 217 dolari, plata in avans, termen de livrare 15 zile

  14. LUPU VASILE says:

    Buna ziua. Ma intereseaza pretul unei elice pentru un motor Mercury 50cp in 4 timpi. An fabricatie 2006. De pe elice am luat urmatoarele informatii 85632A 40P 11. Va multumesc.

  15. ionut says:

    buna ziua. ce elice imi recomandati la un motor honda 90 cp, 4 timpi, montat pe o barca forward 535 de la spat galati( barca are o greutate de aprox 350 kg).
    Va multumesc!

    • Catalin says:

      Asa cum am scris si in articol, nu exista o recomandare universala cand vine vorba de alegerea elicei. In primul rand trebuie sa pornim de la ce elice aveti acum montata pe barca si de la modul in care aceasta se comporta in functie de cum folositi barca.

      Cautati pasul elicei montate acum pe motor (este stantat pe butuc) si faceti testul descris in articol pentru a vedea ce trebuie modificat. Ca si recomandare de producator va sugerez sa folositi cu incredere elicele Solas deoarece au cel mai bun raport calitate pret de pe piata.

      Elicea Solas compatibila cu motorul dvs costa 644 lei (indiferent de pasul ales).

  16. Salut, am o barca Linder Sportman de 4 m, dotat cu un motor Honda de 20 CP in 4 timpi cu o elice de 9-1/4*10 cu 4 pale si vreau sa sporesc viteza barcii, mentionez ca barca are o greutate proprie de 120 kg, o folosesc in concursurile de pescuit. Tot o barca de genul acesta are colegul meu de club, dotata cu un motor Mercury 20 CP, iar viteza pe care o prinde el este cu 10-15 km/h mai mare ca a mea. Diferenta este data motoare sau de elice ? Va multumesc

  17. manuel says:

    salut,am cumparat un motor suzuki 25cp in v anu 2008 ,lam montat pe barca fuctioneaza impecabil cind merg cu acceleratia pina la 80% nu are nici o problema cind vrei sa accelerezi la masim se aprinde becul rosu si incepe sa dirdie intrerupe si da sa se opreasca .mecanicu mea spus sa schimb elice sa pun mai mare pe elicea mea scrie 992501 9p .dumneavoastra ce sfat imi dati multumesc

    • Catalin says:

      Salutare,

      Daca beculetul rosu anunta faptul ca motorul se supratureaza atunci da, o solutie este sa folositi o elice cu pas mai mare.

      Acum aveti o elice Michigan cu pasul de 9, acesta este cel mai mic pas pentru motorul dvs si deci este o elice de tractiune.

      Trebuie intradevar sa cresteti pasul elicei insa daca nu aveti turometru putem doar estima care este pasul optim pentru motorul dvs.

      Motoarele Suzuki de 25 CP V-Twin suporta o elice cu pasul intre 9 (cel mai de tractiune, ce aveti acum) si 15 (cel mai de viteza). Cu fiecare inch in plus a pasului scade turatia motorulului cu aproximativ 200 RPM.

      Acum… motoarele noi se livreaza in mod normal cu o elice de pas mediu (in cazul dvs cu pasul de 12 sau 13). Daca nu aveti turometru, optati pentru o elice cu pas mediu (ce va da randament atat cand barca e mai plina cat si cand barca e goala). Urmand apoi sa analizati cum se simte motorul si daca vreti sa mai cresteti putin pasul. Nu va aruncati direct la un pas foarte mare deoarece s-ar putea sa nu mai intre barca in glisaj (sau sa intre dar foarte greu.)

      O elice Solas pentru motorul dvs costa 347 lei (indiferent de pas) si avem pe stoc majoritatea pasilor.