Alegerea ancorei

Una din cele mai importante decizii pe care trebuie sa le ia un posesor de barci este legata de tipul si greutatea ancorei potrivite pentru barca sa. Mai jos o sa prezint cele mai des intalnite ancore cu avantajele si dezavantajele lor, un tabel cu recomandari pentru greutatea ancorei necesare la diferite tipuri de ambarcatiuni si cateva sfaturi despre ancorare in general.

1. Tipuri de ancore

Ancora tip Danforth:

Ancora_Danforth (1)Ancorele de tip Danforth sunt cele mai des intalnite ancore pe ambarcatiunile mici de agrement. Acest model de ancora a fost brevetat in 1940 de americanul Richard Danforth si in foarte scurt timp brandul in sine a devenit un termen de referinta pentru acest tip de ancora (la fel cum Xerox este “sinonim” pentru copiator”).

Caracteristici:

  • doua brate lungi (dinti) ce se infig in materialul de pe fundul apei
  • fusul este articulat si permite bratelor sa se miste intr-un unghi de aproximativ 45° pentru a permite ancorei sa functioneze indiferent de partea pe care aterizeaza
  • contrabalante ce atunci cand intalnesc un obstacol permit ancorei sa “muste” din sol

Utilizare

Ancorele de tip Danforth sunt ideale pentru zonele in care fundul apei este compus din nisip sau noroi, nu se descurca asa bine in iarba sau in zone cu multe pietre mari.

Avantejele utilizarii ancorelor tip Danforthancora_otel_galvanizat

  • un raport foarte pun greutate/putere de fixare
  • ideal pentru nisip si noroi
  • usor de recuperat
  • ideala pentru vreme rea si ape agitate
  • usor de depozitat pe ambarcatiunile mai mari sau cu spatii de stocare

Dezavantajele ancorelor tip Danforth

  • nu exceleaza in zonele acoperite de iarba sau pietre mari
  • ancorarea in sine poate deveni destul de frustranta pentru incepatori (procedura corecta de ancorare implica lansarea ancorei apoi mers cu barca in marsarier pana se fixeaza ancora)
  • incomod de depozitat pe ambarcatiunile mici sau barcile pneumatice

Greutatea ideala a ancorei tip Danforth

Mai jos aveti un tabel cu recomandarile noastre pentru greutatea ancorei  Danforth in functie de lungimea barcii, aceste recomandari sunt orientative pentru conditii normale de ancorare, existand variatii in functie de vreme, tip de sol, lant,etc.

Lungimea Barcii Greutatea ancorei
Pana la 3m 2 kg
3-4 m 2.5 kg
Pana in 5 m 3.5 kg
5-6m 6 kg
Pana la 8m 7.5 kg
8-9 m 11 kg
9-10m 13 kg
10-11m 16 kg
Pana la 12m 20kg

Ancora tip Bruce sau gheara.

Ancora tip gheara sau Bruce a fost proiectata de Peter Bruce din ISle of Man in anii 1970 si este una din cele mai des intalnite ancore pe ambarcatiunile mici si barcile pneumatice.

Utilizare

Ancorele de tip gheara “musca” din majoritatea tipurilor de sol insa nu exceleaza in zonele cu multa vegetatie.

Avantajele ancorei tip ghearaancora_otel_galvanizata

  • usor de folosit
  • rezultate bune in majoritatea tipurilor de sol
  • destul de stabila in curenti puternici

Dezavantajele ancorei tip gheara

  • incomod de depozitat
  • raport slab greutate/putere de fixare
  • poate ramane agatata in vegetatie

Greutatea ideala

Mai jos aveti un tabel cu recomandari generale legate de greutatea ancorelor tip gheara/Bruce, acestea sunt recomandari orientative pentru conditii optime de ancorare. Necesitatile reale ale barci dvs. pot sa difere in functie de greutate, conditi meteo, lant, etc.

Lungimea ambarcatiunie Greutate ancora
Sub  6.4m 5kg
6.7m – 7.5m 10kg
8.0m – 9.0m 11kg
9.4m – 12.0m 16kg
12.0m – 14.0m 20kg

Ancora tip plug

Brevetat de matematicianul Geoffrey Ingram Taylor in anul 1933 acest tip de ancora si-a capatat numele datorita asemanarii cu plugul folosit in agricultura. Este eficient in toate tipurile de sol insa nu exceleza in nici unu iar raportul greutate/putere de oprire este destul de slab.

Caracteristici

  • fus articulat
  • brat (dinte) ascutit

Utilizare:

Ancorele de tip plug sunt eficiente in orice fel de sol insa nu exceleaza intr-un tip de sol anume, ancora se bazeaza pe propria greutate pentru a se infige in pamant astfel raportul greutate/putere de oprire este destul de slab.

Avantajele utizilarii ancorelor tip plugancora_plug

  • eficiente pe orice fel de teren
  • usor de utilizat
  • eficiente in zone cu multa vegetatie
  • eficiente chiar si in curenti puternici
  • usor de ridicat din apa

Dezavantajele utilizarii ancorelor tip plug

  • incomod de depozitat
  • nerecomandate ambarcatiunilor mici sau barcilor pneumatice
  • pret destul de mare

Greutatea ideala

Mai jos aveti un tabel cu recomandari generale legate de greutatea ancorelor tip plug acestea sunt recomandari orientative pentru conditii optime de ancorare. Necesitatile reale ale barci dvs. pot sa difere in functie de greutate, conditi meteo, lant, etc.

Lungimea ambarcatiunie Greutate ancora
Sub  6.4m 4kg
6.4 – 9m 6kg
9-12 m 10kg
12-15 m 16kg
15-18 m 20kg

Ancora pliabila

Ancorele pliabile tip carlig sunt preferate de posesorii ambarcatiunilor mici si barcilor pneumatice ori caiacelor, aceste ancore nu exceleaza in fixarea barcii pe un teren anume insa sunt foarte usor de transportat si pot fi utilizate si pentru a recupera obiecte scapate din barca. Desi nu ofera o putere foarte mare de fixare in raport cu greutatea lor, aceste ancore sunt ideale pentru ancorarea temporara la o partida de pescuit sau pentru a lua masa.

Caracteristici

  • patru brate articulate din care maxim doua se pot infige in pamant in acelasi timp
  • fus fix
  • inel de blocare a bratelor atat in pozitia “deschis” cat si cu bratele pliate

Avantajele utilizari ancorelor pliabile

ancora_pliabila_inox

  • ideale pentru canoe, caiac sau barci gonflabile
  • se pot folosi si pentru recuperarea obiectelor scapate peste bord
  • foarte  usor de transportat si de folosit
  • eficiente in majoritatea tipurilor de sol
  • ideale ca ancore secundare

Dezavantajele utilizarii ancorelor pliabile

  • acest tip de ancora nu este recomandat ancorarii permanente
  • raport putere de oprire/ greutate foarte slab
  • nu este foarte eficienta in nisip
  • poate ramane agatata in vegetatie

Vizitati motoarebarci.ro pentru a vedea pretul si disponibiliatea ancorelor prezentate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *